Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

VEEL KEUZE IN FIETSDRAGERS

Voor elk type wagen (breaks, monovolumes, jeeps, …) en fiets is wel een aangepaste fietsdrager te vinden.

De eerste montage vraagt even wat meer tijd. De dragers moeten volledig worden afgesteld op het type wagen en z’n typische vormen of het soort trekhaak, en aan het type fiets (grootte en vorm van de kader, bandenmaat). Doe het zorgvuldig. Tegen 120 km/u op de autosnelweg kan je maar beter geen fiets verliezen. De volgende keren is het vastmaken van de fiets(en) kinderspel, een kwestie van enkele minuten. Dat geldt voor de trekhaak- en achterruitmodellen. De montage op het dak blijft altijd iets complexer. De meeste merken verkopen fietsdragers voor 1 tot 4 fietsen.
Simpel gesteld, zijn er drie systemen van fietsdragers:
- op het dak;
- op de achterruit en bumper;
- op de trekhaak.
Straks bekijken we elk systeem van dichtbij.
Eerst even onderzoeken wat de Belgische wegcode hierover zegt. De totale breedte van auto + fietsdrager mag niet meer bedragen dan 2,6m. De fietsdragers mogen alleen gebruikt worden om fietsen te vervoeren; en niet voor andere voorwerpen. De nummerplaat en de verlichting mogen niet bedekt zijn. Wagens met een trekhaak moeten elk jaar naar de technische keuring.

Dak
Verschillende merken bieden fietsdragers voor op het dak aan. Tegelijk moeten we toch ook melden dat andere fabrikanten het dak uitsluiten voor het vervoer van fietsen. Zij wijzen op de hogere luchtweerstand met een hoger brandstofverbruik en lawaaihinder tot gevolg.

De auto is gevoeliger voor zijwind. De lading kan het zwaartepunt van de auto veranderen, waardoor de auto zich anders gedraagt bij het remmen en het nemen van bochten. De fietsen staan bloot aan hevige trekkrachten. Verlies ook nooit de hoogte van de auto + fietsdrager uit het oog. Lage bruggetjes en garages hebben al tot heel wat brokken geleid.
Thule is zowat het bekendste merk voor fietshouders op het dak. Het merk heeft een systeem waarbij de beide wielen en het frame worden verankerd. Een tweede type werkt met voorvorkmontage op het dak. Het voorwiel gaat in de koffer. Deze methode is vooral voor wedstrijdrenners geschikt.
Heb je sterke armspieren? Dat is meestal nodig om de fietsen op het dak getild te krijgen, met een hand vast te houden en ondertussen met de andere hand de nodige bouten aan te schroeven of riempjes vast te gespen.
Dat kan beter, dacht de Belgische firma Lanquick. Die biedt een model aan waarbij de fietsen liggend op het dak worden vervoerd (minder luchtweerstand). Het mechanisme om de fietsen op het dak te hijsen, is eenvoudig en gemakkelijk. Een schuifslede hangt naast de wagen zodat de fietsen op een comfortabele manier vastgezet worden. Daarna wordt de hele lading via een hefboom op het dak getild en vervolgens verankerd.
Het systeem is geschikt voor twee fietsen, die elkaar niet kunnen raken tijdens het transport. Horizontale plaatsing van de fietsen betekent een verlaagd zwaartepunt (in vergelijking met rechtopstaande fietsen) en dat komt de wegligging ten goede. Bovendien is dit het enige systeem, behalve een aanhangwagen, waarbij ook het vervoer van tandems en ligfietsen mogelijk is. Deze dragers kosten tussen 8000 en 10.000 BEF.
Aanvulling: ook bij de andere types fietsdragers is er een meerverbruik, want achter elke wagen is er luchtturbulentie. Het gewicht van de fietsen is ook een bezwarende factor.
Eigenaars van een terreinwagen waarvan het reservewiel achterop is geplaatst, zijn niet noodzakelijk gebonden aan de dakmodellen. Verschillende merken bieden een aangepaste constructie voor de achterruit en bij de trekhaaksystemen zijn adaptorstukken ter beschikking zodat je de bol toch kan gebruiken.

Achterruit en bumper

Dit type drager rust op de achterbumper en wordt met riempjes op de achterklep bevestigd. Soms blijft het mogelijk om de achterklep te openen na montage. Dat systeem is iets duurder dan de modellen die niet meer toelaten de koffer nog te openen. Altijd uitkijken dat de autolichten en de nummerplaat zichtbaar blijven; anders moet je een apart lichtblok kopen. Fietsdragers en spoilers zijn veelal onverenigbaar. Via lijsten met automerken kan je uitzoeken welke drager bij jouw wagen past. Prijzen vanaf 2700 BEF. Niet alle merken blijken in de praktijk even stabiel.

Trekhaak
Bij deze dragers staan de wielen in gootjes waaraan ze worden bevestigd. Ofwel is er een verankeringspunt aan de crank, ofwel aan het frame. Persoonlijk zou ik meer vertrouwen hebben in een framebevestiging, maar volgens sommige fabrikanten is die vrees ongegrond.
Het aantal te vervoeren fietsen varieert van 1 tot 4. Bepaalde types voor twee of drie fietsen zijn via extra verlengstukken uitbreidbaar voor een derde of vierde fiets. Je moet wel even opletten met de toegestane kogeldruk ; vaak beperkt tot 50 kg. Het gewicht van de fietsen + de drager moet in overeenstemming zijn met de kogeldruk. Dus zeker uitkijken bij de systemen die drie of vier fietsen kunnen vervoeren. De dragers passen op alle gangbare trekhaken en anders bieden adaptorstukken een oplossing. De kantelbare modellen bieden het voordeel dat de koffer toegankelijk blijft.
Bijna al deze dragers zijn uitgerust met de nodige verlichting en er is plaats voor een nummerplaat. Vaak ontbreekt het mistlicht.
Afhankelijk van het merk is het soms mogelijk om de fietsen al te monteren terwijl de drager nog op de grond rust. Daarna klikt het geheel eenvoudig op de trekhaak.
De prijzen voor dit type fietsdrager liggen tussen 5000 en 15.000 BEF, vooral afhankelijk van het aantal fietsen en de kwaliteit. Om een wagen met een trekhaak uit te rusten, moet je minstens op 10.000 BEF rekenen.

Aanhangwagen
Grote gezinnen en wielerclubs hebben baat bij een aanhangwagen. Speciaal voor hen heeft Twinny Load de Foldy Car (70.000 BEF) ontwikkeld, geschikt voor zes fietsen. Opgeklapt kan het wagentje nog gemakkelijk in de garage of het tuinhuisje.

Lanquick (14.995 BEF) en VK International (12.050 BEF) bieden fietsdragers voor bestaande aanhangwagens aan, geschikt voor zes fietsen, bij VK International uit te breiden per veelvoud van zes tot 24 stuks. Een nieuwe aanhangwagen met een drager voor zes fietsen kost 42.575 BEF.
Bij wagens die een caravan trekken, kan je bij een aantal merken de fietsdrager kwijt op de dissel (met een aangepaste disselsteun).

Vervoer in de wagen
In bestelwagens, monovolumes en breaks kan je de fietsen ook binnenin vervoeren. De voorvork wordt op een rail vastgeschroefd zodat de fiets niet meer kan verschuiven.
Bij de keuze van een model, onafgezien van het type fietsdrager, moet je overwegen om een fietsdrager te kopen waarbij de sluitingssystemen beveiligd zijn met een sleutel/slot. Zo vermijd je diefstal onderweg. Veelal zijn ook de modellen op de trekhaak slotvast zodat dieven niet met je drager aan de haal kunnen gaan.

Conclusie
Een fietsdrager op de trekhaak is veruit het beste systeem, toch indien al een bol op je wagen staat gemonteerd. Bij uw keuze moeten stabiliteit en gebruiksgemak voorop staan. Zonder trekhaak is een fietshouder voor de achterruit een aanvaardbare oplossing. Er is een zeker verband tussen de kwaliteit, de veiligheid en de prijs.

Leuk om weten:
VK International pakt je fietsen in met de VK Duo-fietspyjama. De hoes beschermt twee fietsen op een fietsdrager tegen regen, stof en krassen (825 BEF).
Twinny Load heeft twee folders met de beschrijving van fietsroutes in Apeldoorn en Oldenzaal (NL).

Meer info:
http://users.skynet.be/lanquick/
http://www.vk-international.com/
http://www.graberproducts.com/
http://www.tacx.nl/
http://www.twinnyload.nl
http://www.batavus.com
http://www.thule.com/
http://www.rhodegear.com/

Twitter

📈 [INSCHRIJVINGEN] De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen eindigde de eerste helft van het jaar met 43.721 geregis… https://t.co/dazhFeafLG


Lire

[INSCHRIJVINGEN] De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen eindigde de eerste helft van het jaar met 43.721 geregistr… https://t.co/BF7KltCFkl


Lire


@alaingeerts9 @IEWbe @JulietteBoulet @JoeriThijs @eellooM @PierreDornier @celine_tellier @ArnCollignon @MdM_LeSoir… https://t.co/Cg2KeSPoif


Lire

@alaingeerts9 @IEWbe @JulietteBoulet @JoeriThijs @eellooM @PierreDornier @celine_tellier @ArnCollignon @MdM_LeSoir… https://t.co/UJNrx3AV6z


Lire