Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

PROFIEL VAN DE EIGENAARS VAN AUTO’S DIE OUDER ZIJN DAN 10 JAAR: UPDATE (MEI 2006)

Eind 2005 heeft FEBIAC Wegener DM opgedragen om een profielanalyse uit te voeren van bezitters van één of meerdere auto’s die ouder zijn dan 10 jaar (en jonger dan 25 jaar), met als referentie de Belgische populatie. Deze studie is eigenlijk een update van degene die eind 2003 gemaakt werd door SOPRES. De resultaten ontkrachten heel wat gevestigde ideeën betreffende de kenmerken van de bezitters van dergelijke auto’s.

Eind 2005 heeft FEBIAC Wegener DM opgedragen om een profielanalyse uit te voeren van bezitters van één of meerdere auto’s die ouder zijn dan 10 jaar (en jonger dan 25 jaar), met als referentie de Belgische populatie. Deze studie is eigenlijk een update van degene die eind 2003 gemaakt werd door SOPRES. De resultaten ontkrachten heel wat gevestigde ideeën betreffende de kenmerken van de bezitters van dergelijke auto’s.

In het door Wegener DM uitgekozen representatieve staal van de Belgische bevolking, bezitten 435.000 huisgezinnen één of meerdere auto’s die ouder zijn dan 10 jaar. Dit staal vertegenwoordigt bijna 40% van alle huisgezinnen die een dergelijke auto bezitten.

 

Met betrekking tot de eigenaars van auto’s die ouder zijn dan 10 jaar toonde de studie het volgende aan:

De sterkste penetratie van gezinnen die een auto bezitten die ouder is dan 10 jaar, is te vinden in Vlaanderen. Alleen Antwerpen –dat op de kaart in een lichter blauw is gekleurd –laat een lager percentage optekenen dan de rest van Vlaanderen.

Ze wonen voor het grootste gedeelte, in totaal 63,9%, in landelijke gebied (6%), landelijk woongebied (35,4%) en kleine woonkernen (22,5%), waar de werkloosheidsgraad laag is (<7%). Ze wonen er in eengezinswoningen waarvan ze eigenaar zijn;




64 % hoort thuis in een inkomensschijf van boven de mediaan van 19.000 euro, en zit in vergelijking met de totale bevolking verhoudingsgewijs vaker in de schijven van meer dan 23.000 euro;



Meer dan 80% beschikt reeds over een compacte auto of een gezinswagen. De auto van meer dan 10 jaar is vaak dus de tweede (gezins-) wagen in het huisgezin. We kunnen ook opmerken dat ze, in een veel grotere proportie dan de bevolking in het algemeen, een prestigewagen, een sportieve auto of een 4x4 bezitten. Meer dan de helft behoort tot de hogere sociale middenklasse (28,4%) de bovenklasse (15,5%) of zelfs de bevoorrechte klasse (7,7%) van de bevolking.


70% leeft in een gezin waar het gezinshoofd behoort tot een leeftijdscategorie van boven de 50 jaar;




Wat ten slotte de typologie van de gezinnen betreft, zijn 32% van de eigenaars van deze auto’s kinderloze koppels van meer dan 45 jaar, en 15,5% koppels met tieners en/of jongeren die oud genoeg zijn om te mogen rijden.

Wat we uit deze analyse kunnen onthouden, is dat de eigenaars van auto’s die ouder zijn dan 10 jaar mensen zijn die geen al te groot budget aan hun auto willen besteden. Ze wonen in landelijke gebieden of landelijke woongebieden en een meerderheid van hen is eigenaar. Ze hebben een leeftijd bereikt waarop men het over het algemeen wat rustiger aan kan gaan doen, vooral omdat de meeste van hen geen kinderen heeft. Auto’s van meer dan 10 jaar zijn voornamelijk oude compacte auto’s en kleine auto’s met een kleine motor.

De bezitters van auto’s die ouder zijn dan 10 jaar kunnen onderverdeeld worden in 2 grote categorieën:

  • degenen die deze auto zelf gebruiken en ermee rondrijden zonder er veel aandacht aan te hoeven besteden.
  • degenen die hem laten gebruiken door hun kinderen, zodat ze kunnen leren rijden en/of onafhankelijk kunnen zijn.

Conclusie
De studie bevestigt, net zoals die van 2003 gedaan heeft, dat het – wijdverspreide – geloof dat huisgezinnen die een auto van meer dan 10 jaar bezitten, minder bemiddeld zouden zijn, fout is. Een autofiscaliteit die meer rekening houdt met het economische aspect en die de meest vervuilende auto’s (in het bijzonder Euro 0 en Euro 1) zwaarder belast, blijkt sociaal aanvaardbaar. Dat zou een enorme stap vooruit betekenen in de strijd tegen de luchtvervuiling die wordt veroorzaakt door het wegverkeer. Het aandeel oude auto’s (Euro 0 en Euro 1) in de uitstoot blijft namelijk onevenredig hoog. Ze vertegenwoordigen minder dan 20% van het aantal km dat wordt afgelegd door benzinewagens, maar veroorzaken toch 2/3 van de uitstoot van NOx. Bij de dieselwagens hebben ze een aandeel van 12%, terwijl ze verantwoordelijk zijn voor 24% van de uitstoot van stofdeeltjes (PM). FEBIAC herhaalt zijn oproep tot een drastische herziening van de autofiscaliteit en een belasting van de auto’s afhankelijk van hun milieukenmerken.

Twitter

RT @AnVanhamme: Vandaag hebben we het duurste voertuig van het autosalon voorgesteld 😉 Onze nieuwe metro die vanaf eind 2019 op het net te…


Lire

RT @JasperPillen: Ministers @francois_bellot en @alexanderdecroo openen mee het #WeAreMobility salon in kader @AutoSalonBe #BrusselsMotorSh…


Lire


RT @Modalizy_BE: Nous sommes fiers d’avoir remporté le 1er prix des Best Start Up Awards au salon #WeAreMobility Quelle belle récompense 🎉…


Lire

RT @RoyalementBlog: Le Prince Laurent a assisté à l'inauguration de #WeAreMobility, une nouvelle plateforme lancée par la @FEBIAC_fr @FEBIA…


Lire