Vous êtes ici ›Home› Dossiers
MOTORRIJDEN EN VERKEERSVEILIGHEID: EEN SAFETY PLAN FOR ACTION (JANUARI 2009)
FEBIAC is op velerlei vlakken actief in al wat met verkeersveiligheid te maken heeft. Zo zijn we lid van de raad van bestuur van het Belgisch Instituut voor de Verkeers Veiligheid en zetelen we in de Federale Commissie Verkeers Veiligheid (FCVV). Via de Motor Cycle Council (MCC) - waar FEBIAC een voortrekkersrol speelt en die ook deel uit maakt van deze FCVV - zijn we meer specifiek begaan met de veiligheid van de gemotoriseerde tweewielers. Recent werden we uitgenodigd om deel uit te maken van de pas opgerichte werkgroep motorrijders binnen de FCVV.
Via de Motor
Cycle Council (MCC) - waar FEBIAC een voortrekkersrol
speelt en die ook deel uit maakt van deze FCVV
- zijn we meer specifiek begaan met de veiligheid van
de gemotoriseerde tweewielers. Recent werden we uitgenodigd
om deel uit te maken van de pas opgerichte
werkgroep motorrijders binnen de FCVV.
Als volwaardig lid van ACEM, de vereniging van de
Europese fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers en
nationale associaties, ondersteunt FEBIAC dan ook ten
volle de inspanningen die ACEM levert ter verbetering
van de veiligheid van de gemotoriseerde tweewielers.
Daarom heeft ACEM ten andere het “European Road
Safety Charter” ondertekent.
In de context van zijn “Safety Plan for Action”
engageert ACEM zich ondermeer om communicatiecampagnes
te ontwikkelen en te promoten die de
verkeersveiligheid bevorderen. Zo willen we wijzen op
de gevaren waarmee motorfiets- en bromfietsgebruikers
op de weg geconfronteerd worden.
In 2006 publiceerde ACEM zijn infrastructuurhandboek:
”Guidelines for Powered Two-Wheelers - Safer Road
Design in Europe” specifiek gericht naar wegingenieurs,
stadsplanners, aannemers van wegenwerken, locale autoriteiten
en wetgevers. Het is een standaardwerk, maar hoe konden
we de waardevolle, maar technische inhoud van dit handboek
ook bij de motor- en scooterrijders beter bekend maken?
Die omwerking is gebeurd in de vorm van een stripverhaal.
Het is een ludieke stripverhaalreeks – Lucky 13 – geworden
om dit doel te bereiken: motor- en scooterrijders wijzen op
de potentiële gevaren van de weginfrastructuur.
Dit stripverhaal werd gelanceerd tijdens de Europese Dag
van de Verkeersveiligheid, die georganiseerd werd door
de Europese Commissie en die plaats vond in Parijs op
maandag 13 oktober laatstleden.
Het doel van deze veiligheidscampagne is om rijders
bewust te maken van de mogelijke risico’s die verborgen
liggen langs de dagelijkse wegen. Deze campagne werd
ontwikkeld in nauwe samenwerking met de motorrijinstructeurs
en zal 13 afleveringen tellen.
Elke episode richt zich op een specifiek gevaarlijke situatie
en zal tips en richtlijnen geven om hoe daar het best mee
om te gaan.
Zoals blijkt uit het MAIDS* rapport, zijn 8% van de ongevallen
met gebruikers van gemotoriseerde tweewielers, te
wijten aan de gebrekkige wegeninfrastructuur. De slechte
staat van het Europese wegennet en het feit dat de noden
van deze weggebruikers niet in acht genomen worden bij
de planning of heraanleg van wegen, zijn hier de voornaamste
oorzaken van. Hoe de motor- en scooterrijder
met deze situatie rekening houdt, speelt dan ook een
hoofdrol in zijn veiligheid in het verkeer. Deze campagne
zal motor- en scooterrijders helpen om betere keuzes te
maken om zo de eigen veiligheid te verbeteren.
Het lijkt louter ludiek, maar het belang van deze
infrastructuurstripverhalen kan of mag niet onderschat
worden. Het wijst op het engagement van de industrie:
de delicate en complexe materie - die verkeersveiligheid
ongetwijfeld is – op de agenda te plaatsen. Ook willen
we de autoriteiten en de andere stakeholders aantonen
dat het ons echt menens is om de veiligheidsproblemen
daadwerkelijk aan te pakken.
Via de medewerking die FEBIAC aan de campagne ‘Lucky
13’ verleent, tonen we nogmaals onze wil aan om een
actieve rol te blijven spelen in de toepassing en de verspreiding
van veiligheidscampagnes om het uiteindelijke
doel te halen, namelijk het verminderen met 50% van het
aantal verkeersslachtoffers tegen 2010, zoals beschreven
het “European Road Safety Charter”.
*MAIDS - Motorcycle Accidents In-Depth Study – analyseert meer dan
900 motor en scooter ongevallen gedurende de periode 1999-2003 in
5 regio’s van Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje en Italië. De data
verzamelt in het MAIDS project, is de meest gedetailleerde informatie
beschikbaar over GTW ongevallen vandaag.