Vous êtes ici ›Home› Dossiers
HET MOTORRIJBEWIJS IN BELGIË (MEI 2009)
Binnen Europa gelden heel verschillende regels in verband met de rijbewijzen. Daarom heeft het Europees Parlement (EP) beslist om de ganse regelgeving daaromtrent te stroomlijnen en werd in december 2006 de “3DLD motorcycle licence categories, minimum access ages, progressive access training/testing and options (Directive 2006/126)” gestemd. Deze richtlijn moet uiterlijk in januari 2011 naar de nationale wetgeving getransponeerd worden om ten laatste tegen januari 2013 in voege te treden.
De hoofdbekommernis van het EP was om, in lijn
met de doelstelling om het aantal verkeersdoden
binnen Europa tegen 2011 met 50% te verminderen
en om specifiek voor de tweewielers, de progressieve
toegang te promoten. Het EP wil zoveel mogelijk
vermijden dat jonge, beginnende rijders meteen
met een zware motorfiets de baan op gaan zonder
eerst de nodige ervaring op te doen met een minder
krachtige machine. Voor elke stap wordt er een minimum leeftijd voorgesteld die door de verschillende
deelstaten wel bevestigd moeten worden. Pas na
minstens 2 jaar ervaring kan en mag de motorrijder
overstappen naar een hogere categorie.
Eerst en vooral worden de verschillende types van voertuigen bepaald:
Categorie AM – bromfietsen en scooters die
maximaal 45km/uur kunnen rijden en met een
cilinderinhoud van minder dan 50cc.
Categorie A1, lichte motorvoertuigen waarvan
de cilinderinhoud 125cc niet mag overschrijden.
Het maximum vermogen wordt tevens beperkt
tot 11kW.
Categorie A2 zijn motorvoertuigen met een cilinderinhoud die groter is dan 125 cc en waarvan het
vermogen meer dan 11 kW bedraagt maar minder
dan 35 kW en met een kW/gewicht verhouding
onder de 0,20 kW/kg.
Categorie A motoren tenslotte hebben een vermogen hoger dan 35 kW en een kW/gewicht
verhouding van meer dan 0,20 kW/kg.
De deelstaten moeten binnen een al vastgelegd kader,
toch nog een aantal belangrijke beslissingen nemen
zoals: wat is de minimumleeftijd waarop iemand met
een bepaalde categorie van voertuig rijden mag?
Welke eisen worden aan motorrijders gesteld wanneer
ze naar een hogere categorie willen overstappen?
Voor de AM (bromfietsen) wordt de minimumleeftijd vastgelegd op 16 jaar. De lidstaten mogen
hiervan afwijken en kiezen voor een leeftijd tussen
14 en 18 jaar. Er moet minimaal een theoretisch
examen afgelegd worden en een houder van een
B rijbewijs (autorijbewijs) mag automatisch met
een AM rijden (equivalentie). De instapleeftijd voor
een AM voertuig staat onafhankelijk van de andere
rijbewijzen. FEBIAC kan leven met het behoud van
de minimumleeftijd zoals bepaald door het EP.
Voor A1 motoren en scooters staat de minimumleeftijd op 16 jaar. De lidstaten mogen hiervan afwijken
en kiezen voor 17 of 18 jaar. Vermits dit een categorie
is waar tot nu toe in België geen specifiek rijbewijs
voor bestaat, vraagt FEBIAC dat België deze instapleeftijd volgt. Daar zijn een aantal zeer gegronde
redenen voor. In Frankrijk waar het A1 rijbewijs al
jaren bestaat en toegankelijk is vanaf 16 jaar, tonen
de ongevallencijfers over 2007 een 2x kleiner risico
voor motoren tot 125cc dan voor zwaardere tweewielers. Jammer genoeg is er binnen de Europese Unie
nog geen verkeersveiligheidsstudie beschikbaar die de
parameters leeftijd en cilinderinhoud van de motorfiets opneemt. We kunnen dus niet stellen dat rijden
met een 125cc gevaarlijker is voor wie 16 is dan voor
wie 18 jaar is. De Franse en Duitse statistieken tonen
ook geen verhoogd risico aan voor de bestuurders van
voertuigen van meer dan 50cc en een leeftijd tussen
16 en 18 jaar. Daarentegen geeft het besturen van
een 125cc wel een aantal onmiskenbare voordelen
tov een bromfiets:
- Een betere integratie in het andere verkeer.
- Het geeft het fietspad terug aan fietsers en
bromfietsers zonder extreem snelheidsverschil
wat vooral de veiligheid van fietser bevordert.
- Het verhoogt het verantwoordelijkheidsgevoel
van ouders en jongeren via inschrijving en
nummerplaat wat ook de controle en eventuele
sancties bij overtredingen vergemakkelijkt en de
straffeloosheid tegen gaat.Het is een extra stimulans om het opvoeren van bromfietsen tegen
te gaan: wil een jongere sneller rijden dan kan
hij het A1 rijbewijs afleggen en is hij niet meer
geneigd om zijn bromfiets op te voeren.
- Het voertuig is beter aangepast aan het
dagelijks verkeer door bvb zijn verhoogde
remcapaciteit en acceleratievermogen.
Het betreft een recent voertuigpark met alle
technische kwaliteiten die daarmee gepaard
gaan.
- Deze maatregel schrijft zich in in de noodzaak
voor een progressieve opleiding en het regelmatig toetsen van de bestuurderskwaliteiten
van een bestuurder. Hoe vroeger men goede
gewoontes aanleert hoe beter. FEBIAC staat
volledig achter deze doelstelling. Het is een
feit dat, hoe vroeger jongeren geconfronteerd
worden en leren omgaan in en met het verkeer, hoe betere bestuurders ze worden.
- Een instapleeftijd van 16 jaar voor een A1
voertuig kan de verkeersveiligheid enkel ten
goede komen. Dit is trouwens van primordiaal belang voor de volgende leeftijdscategorieën.
Voor de categorie A2 wordt de minimumleeftijd
vastgelegd op 18 jaar met een toegestane afwijking naar 19 of 20 jaar. Indien België dus zou
opteren om de toegang tot het A1 rijbewijs pas
vanaf 18j te stellen, verschuift dit de toegang tot
de A2 met 2 jaar naar achter! Bij rechtstreekse
toegang (Direct Access) tot een A2, wordt
uiteraard een theoretisch en praktisch examen
gevraagd. Heeft de bestuurder echter gekozen
voor een progressieve toegang, maw indien hij
al een A1 rijbewijs heeft, moet hij minstens 2
jaar wachten en kan de overstap gebeuren door
middel van een test of een training van minimaal 7h. FEBIAC pleit voor een training in plaats
van opnieuw een examen. We zijn van mening
dat het verkeer zo complex geworden is dat
meer training een noodzaak wordt. Bestuurders
moeten leren omgaan met hun voertuig in het
verkeer en niet getraind worden om een test
af te leggen. Dit mag voor ons best meer zijn
dan de 7 vooropgestelde uren, indien de prijs
natuurlijk redelijk blijft. Daarom pleiten we om
groepslessen mogelijk te maken. Drie leerlingen
per instructeur is perfect haalbaar en beperkt in
aanzienlijke mate de kosten voor de opleiding.
Niet alleen is het kostefficiënter maar het verbetert ook de training: leerlingen leren van de
beste van de klas.
Categorie A. Dit rijbewijs kan men bekomen na
minstens 2 jaar ervaring opgedaan te hebben
met een A2 voertuig EN weerom na het afleggen
van een test of een training van minstens 7h. Ons
standpunt is hier hetzelfde als voor de overstap van
A1 naar A2.
Dit is in het kort het kader dat het EP geschapen
heeft, en waar de lidstaten keuzes moeten maken.
Laat ik nog even oplijsten welk scenario FEBIAC gerealiseerd zou willen zien:
- Toegang tot A1 op 16 jaar, A2 op 18 en A op 22,
wat trouwens al een jaar later is dan nu.
- Overstappen naar een volgende categorie door
middel van training en geen extra examens.
- De mogelijkheid om deze training in groep te
geven.
- Direct Access tot de categorie A vanaf minimaal
24 jaar (21 jaar vandaag) uiteraard na een theoretisch examen en een uitgebreide praktische
rijproef.
- De equivalentie tussen B en A1-rijbewijs moet
behouden blijven. FEBIAC kan zich akkoord verklaren met een halve of zelfs een eendaagse training,
indien groeplessen mogelijk worden.
- Indien België kiest voor een praktische test voor
het bromfietsrijbewijs, moet wel bevestigd worden
dat een autorijwewijs blijft gelden voor het besturen van een bromfiets.