Vous êtes ici ›Home› Dossiers
QUADS: SOMS HINDERLIJK, DUS MAAR VERBIEDEN? (NOVEMBER 2009)
Er heerst heel wat onwetendheid ivm quads en andere 4-wielige motorvoertuigen. Net daarom, en door de groeiende populariteit van de quads, besliste FEBIAC al in september 2006 een themabrochure uit te brengen die duidelijkheid in deze groeiende markt moet brengen. In de brochure komen, aan de hand van een aantal eenvoudige teksten, voorbeelden en foto’s, verschillende thema’s aan bod: wat is eigenlijk een quad, de verschillende soorten quads, waar kan er best gereden worden en uiteraard bevat deze ook tal van nuttige gebruikstips. Dat deze themabrochure zijn nut heeft, wordt vandaag maar
pijnlijk genoeg bewezen.Er heerst heel wat onwetendheid ivm quads en andere 4-wielige
motorvoertuigen. Net daarom, en door de groeiende populariteit van de
quads, besliste FEBIAC al in september 2006 een themabrochure uit te
brengen die duidelijkheid in deze groeiende markt moet brengen. In de
brochure komen, aan de hand van een aantal eenvoudige teksten,
voorbeelden en foto’s, verschillende thema’s aan
bod: wat
is eigenlijk een quad, de verschillende soorten quads, waar kan er best
gereden worden en uiteraard bevat deze ook tal van nuttige
gebruikstips. Dat deze themabrochure zijn nut heeft, wordt vandaag maar pijnlijk genoeg bewezen.
Niet geremd door enige kennis van zaken heeft de Antwerpse gemeenteraad
op 29 juni 2009 bij hoogdringendheid beslist om de quads gewoonweg te
verbieden op het grondgebied van de stad Antwerpen. Ze baseren zich
daarvoor op het gemeentereglement dat hen toelaat op te treden in het
kader van overlastbestrijding. Met andere woorden hebben zij via
gemeentelijke weg geprobeerd dit probleem aan te pakken en niet via de
wegcode die een federale materie is. Verschillende andere lokale
besturen willen dezelfde regeling treffen: Hasselt, Gent, Ciney, Luik,
Dinant... en nu ook de Brusselse gemeenten.
De hoofdreden voor dit verbod is de hinder die veroorzaakt wordt door
een klein aantal gebruikers of groepjes quadrijders. Vooral de
geluidshinder blijkt het argument te zijn zoals op te maken is uit het
verslag van de gemeenteraad: ”Het
gebruik van quads op de
openbare wegen zorgt echter voor overmatige geluidshinder. Deze
vierwielige motorvoertuigen produceren geluiden die de grens van het
normaal geluid van motorvoertuigen overschrijdt. Zij vormen een bron
van overlast omdat meer en meer wordt vastgesteld dat deze quads soms
uren aan een stuk rondjes rijden op een welbepaald parcours in de stad.
Antwerpen wil van haar stad geen crossparcours voor quads maken. Vele
quads zijn uitgerust met snelle motoren om snel hoge snelheden te
kunnen halen. Zij leveren daarom een gevaar op voor de andere
gebruikers van de openbare weg en vooral voor de fietsers en
voetgangers. De stad Antwerpen is van oordeel dat het toelaten van
quads op haar openbare wegen het harmonieus verloop van menselijke
activiteiten in de stad verstoort en de levenskwaliteit van haar
inwoners beperkt op een manier die de normale druk van het sociale
leven overschrijdt.”
Voor alle duidelijkheid: een quad maakt niet meer lawaai dan een
motorfiets, beide moeten aan dezelfde Europese homologatiecriteria
voldoen. Overmatige geluidshinder wordt veroorzaakt door het monteren
van niet-gehomologeerde uitlaatsystemen of door het verwijderen van het
dempingsmateriaal uit de originele demper. Het spreekt voor zich dat
slechts een kleine minderheid van quadrijders zich met dergelijke
praktijken bezighoudt. De politie kan en moet hier gericht ingrijpen en
controles uitvoeren, zij hebben daarvoor het geschikte materieel. Een
algemeen verbod scheert iedereen zonder onderscheid over dezelfde kam.
Ook het refereren naar de snelheid snijdt geen hout. Quads hebben geen
acceleratie of topsnelheid die hoger ligt dan die van motorfietsen, wel
integendeel. Dat het probleem niet beperkt is tot Antwerpen is recent
nog maar eens duidelijk geworden. 18 Brusselse gemeenten volgen het
Antwerpse voorbeeld en verbieden de quads op hun grondgebied. Het
verbod is beslist op een conferentie van de Brusselse burgemeesters. Ze
vinden quads gevaarlijk en luidruchtig. Het initiatief voor het verbod
komt van de Molenbeekse schepen voor Mobiliteit Jef Van Damme (SP.A).
Zijn argumentatie slaat werkelijk alles: ”Het
zijn maar
enkele ambetanterikken die ervoor zorgen dat de leefkwaliteit in de
steden zwaar wordt aangetast. Eén quad die voorbijrijdt,
maakt
tientallen andere mensen wakker en veroorzaakt heel wat onveiligheid,
ook op het vlak van snelheidsovertredingen. Het is dus vrij
vanzelfsprekend dat je die machines gaat weren uit de stad.”
M.a.w. geeft hij zelf toe dat
het maar enkelingen zijn die een
probleem veroorzaken maar toch wordt er een drastische maatregel
genomen die iedereen over dezelfde kam scheert. Gaat men binnenkort
alle cafés sluiten omdat er enkele zijn die overlast
bezorgen?
FEBIAC is het dus absoluut niet eens met dit verbod dat ook op
juridisch vlak wordt aangevochten. Wij betreuren dat enkelingen door
wangedrag de boel verzieken, maar roepen de lokale overheden op tot
redelijkheid enerzijds, en tot doelmatige en doeltreffende controles op
misbruiken en wangedrag anderzijds.
Ook is het volstrekt onaanvaardbaar dat een stedeling die eigenaar is
van een quad, nu plots zijn voertuig niet meer kan gebruiken. Gaan wij
de quadrijder die tijdens het weekend wil gaan ontspannen buiten de
stad, verplichten om een stalling voor het voertuig buiten de stad te
voorzien? Of sterker nog, dwingen wij quadrijders hun voertuig
noodgedwongen van de hand te doen? Of moet een quadeigenaar in het
vervolg beschikken over een wagen met aanhanger om zo buiten de
stadsgrenzen te geraken? Een voertuig dat aan alle wettelijke eisen
voldoet en dat een handig, veilig en aangenaam vervoer- en
ontspanningsmiddel is, mag niet zomaar ontzegd worden aan wie daar
correct mee omgaat.
FEBIAC blijft niet bij de pakken zitten en heeft tot 2 maal toe een
onderhoud gehad met het kabinet van Staatssecretaris van Mobiliteit E.
Schouppe. De bestuurlijke overheden vragen namelijk om reglementerend
op te treden (bvb Hasselt) en de gebruikers zijn niet te spreken over
de huidige gang van zaken. We hebben de staatssecretaris ervan
overtuigd dat het overlastprobleem tot zijn ware proporties
teruggebracht moet worden. Het perceptieprobleem moet aangepakt worden:
heel weinig quadrijders zorgen voor heel veel overlast. Maw, de nadruk
moet gelegd worden op handhaving
ipv een blind verbod uit te vaardigen. Ook is het kabinet afgestapt van
het idee om een nieuw verkeersbord te ontwikkelen: dit is niet
aangewezen noch opportuun. Wat belangrijk is en blijft, is de opvoeding
van de quadrijder.
Daarom stelt FEBIAC voor onze specifieke themabrochure op te
verfrissen en naar de gebruiker toe te promoten. Deze zal ondersteund
worden d.m.v. een DVD, die eventueel ook gebruikt kan worden als
briefing naar de politiediensten zodat zij makkelijke controles kunnen
uitvoeren op de conformiteit van de voertuigen die zij controleren. Dat
onverantwoord rijgedrag en overdreven lawaai de bron is van veel
ongenoegen, ontkent FEBIAC zeker niet. Quads zijn daarbij geregeld in
het spel, maar ook andere voertuigen kunnen voor dergelijke overlast
zorgen. Zaak is wel om deze uitzonderingen tot hun juiste verhouding
terug te brengen: het zijn en blijven uitzonderingen die door
doeltreffende en gerichte controles perfect kunnen aangepakt worden.
Een veralgemeend verbod is juridisch aanvechtbaar en onrechtvaardig ten
opzichte van de goedmenende gebruiker. Mits enkele goed geplande acties
kunnen niet-conforme voertuigen uit het verkeer gehaald worden, en
wordt een doeltreffend ontradend klimaat gecreëerd. FEBIAC en
haar
leden zullen zeker hun steentje bijdragen in het aanpakken van de
overlast maar betwisten tegelijk ook een algemeen rijverbod.