Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

KLEINE AUTO’S, VEILIGE AUTO’S? (NOVEMBER 2011)

Nooit eerder waren kleine auto’s zo goedkoop: verscheidene constructeurs bieden vandaag auto’s aan voor 6000 euro of minder, zeker nu meerdere modellen kunnen genieten van een eco- en/of recyclagepremie.

Klanten die op zoek gaan naar een recht-toe en economisch vervoersmiddel, komen vroeg of laat bij zo’n model terecht. Ook voor wie slechts een klein budget wil investeren in de aankoop van een voertuig zijn deze auto’s een interessant en schoon alternatief voor een tweedehandswagen. Vraag is of met de keuze voor een eenvoudig, klein en goedkoop voertuig de klant zijn veiligheid niet in het gedrang brengt. Uit statische gegevens blijkt alvast dat er geen direct verband is tussen het gewicht van het voertuig en de veiligheid voor de inzittenden.

Auto’s met sterren

Organisaties zoals EuroNCAP publiceren geregeld resultaten van hun crashtests. Tijdens zo’n test rijden voertuigen met testpoppen als passagiers tegen een vaste hindernis en worden diverse veiligheidscriteria gebundeld tot een eindscore gaande van één tot vijf sterren. Deze tests rangschikken natuurlijk wagens binnen een bepaalde categorie ten opzichte van elkaar. Wanneer bijvoorbeeld een kleine wagen en een grote monovolume beiden 5-sterren scoren, dan blijft natuurlijke de algemene regel gelden dat de risico’s voor de inzittenden van de grootste wagen beperkter zijn.

“Verscheidene constructeurs bieden vandaag auto’s aan voor 6000 euro of minder, zeker nu meerder modellen kunnen genieten van een eco- en/of recyclagepremie.”

Dit betekent echter niet dat een kleine wagen onveilig is. Een kleine auto veilig bouwen is wel heel complex, bijvoorbeeld al omdat de fysieke ruimte voor veiligheidsvoorzieningen beperkt is. Maar nieuwe technieken en materialen bieden uitkomst. We gaan daar zodadelijk verder op in.

Kiezen voor veiligheid

Je wilt dus een goedkope wagen met een gunstig verbruik zonder toegevingen te doen op het gebied van veiligheid. Wat veel mensen niet weten, is dat zowat elke auto leverbaar is met een elektronisch stabiliteitssysteem, vaak ESP genoemd. ESP en soortgelijke systemen zijn zonder twijfel de beste uitvinding op het gebied van veiligheid sinds de gordel en de airbag: de kans op een dodelijk ongeluk wordt erdoor gehalveerd! Elektronische stabiliteitssytemen zijn vandaag de dag al zeer courant in allerlei types van auto’s, maar op prijsbrekers staan ze vaak nog op de optielijst.

Afhankelijk van het voertuig betekent dat een meerprijs van 200 tot 700 euro, maar met een meerwaarde voor alle weggebruikers die overvloedig bewezen is. De Europese Commissie maakt een elektronisch stabiliteitssysteem touwens vanaf 2014 verplicht voor alle voertuigen die in Europa ingeschreven worden!

“De Europese Commissie maakt een elektronisch stabiliteitssysteem vanaf 2014 verplicht voor alle voertuigen die in Europa ingeschreven worden.”

Wanneer een ongeval echt niet meer te vermijden is, komen de airbags in actie. In de optielijst vind je, ook voor kleine wagens, naast de verplichte frontale airbags ook zijdelingse airbags en hoofdbeschermers die overigens netjes weggewerkt zijn in de daklijn. Ten slotte moet in het budget ook voldoende ruimte zijn voor goede banden, inclusief een set winterbanden, maandelijks nazicht van profieldiepte en regelmatige controle van de bandenspanning. Kan er ten slotte nog een opleiding e-positief en veilig rijden af ...?

Staal dat tegen een stootje kan

Hierboven hadden we het over de rigiditeit van de structuur van het voertuig en over kreukelzones. Daarin speelt het staal dat voor de bouw van de auto wordt gebruikt een belangrijke rol. De autosector is een van de belangrijkste ‘drivers’ in de ontwikkeling van geavanceerde staalsoorten (zie grafiek). Deze staalsoorten worden ook wel ‘intelligent staal’ genoemd; er wordt namelijk een evenwicht verwacht tussen twee tegenstrijdige eigenschappen. We hebben een stevige, stijve structuur nodig die, wanneer het misgaat, toch veel energie kan absorberen in de kreukelzones van het koetswerk (zie kaderstukje). Hiervoor is staal nodig dat zich makkelijk laat vormen en vervolgens nog over voldoende rek en sterkte beschikt om de impact van een botsing op te nemen.

“De autosector is één van de belangrijkste “drivers” in de ontwikkeling van geavanceerde staalsoorten. Deze staalsoorten worden ook wel “intelligent staal” genoemd.”

De structuur van het staal moet met andere woorden ‘kreukelen’ waarbij een proces van microscopische deformatie er voor zorgt dat het kristalrooster een grote hoeveelheid energie kan opnemen alvorens uiteindelijk af te scheuren of te breken. TWIP-staal (grafiek) is hiervan een goed voorbeeld: het is veel sterker dan andere staalsoorten en bij het overschrijden van de maximale treksterkte vouwt het in een fractie van een seconde in elkaar. Uit tests is verder gebleken dat hoe zwaarder de botsing is, hoe minder de verschuiving van atoomlagen zich voortplant. Als er een magische oplossing bestaat voor kleine wagens met weinig plaats voor grote kreukelzones, dan komt TWIP-staal erg dicht in de buurt!

Regelgeving en toekomst

De regelgeving op Europees vlak heeft terecht uitdagende doelstellingen geformuleerd: sinds 2000 streeft men per decennium naar een halvering van het aantal slachtoffers. In het ‘European Road Safety 2011-2010’ programma, dat eind september aangenomen werd door het Europese Parlement, rekent de commissie sterk op technische verbetering van voertuigen. Deze keuze is enigszins begrijpelijk omdat de Europese Commissie hierover bevoegdheid heeft en enkel hiermee haar doelstellingen kan bewerkstelligen. Anderzijds kan het belang van een goede, lees ‘veilige’ infrastructuur niet voldoende onderstreept worden. België is op dat vlak aan een late maar vooral langzame remonte begonnen die, naar we mogen hopen, ons land terug in het peloton brengt van de ons omringende landen. Vanzelfsprekend is ook de keuze van de klant voor veiligheid en daarmee overeenstemmend gedrag in het verkeer, bepalend voor het al dan niet behalen van de Europese doelstellingen.

Twitter

[PERSBERICHT] CO2-taks: “Inzetten op alternatieven, niet op hogere taksen” https://t.co/KxpsUKyMkg]


Lire

Nu het eerste semester van het jaar 2018 is afgesloten, kan de markt van nieuwe auto’s zich verheugen op een toenam… https://t.co/Tx5y7it9eb


Lire


RT @LucBontemps4: Pollution: la taxe C02 en question 06/07/18 https://t.co/2Qq1w6lx4I via @Canal_Z


Lire

[COMMUNIQUE DE PRESSE] Taxe sur le CO2 : Promouvoir les alternatives plutôt que d’augmenter les taxes https://t.co/KoOkGTAwV3]


Lire