Vous êtes ici ›Home› Dossiers
FIRMAWAGENS EN LUCHTKWALITEIT: DE WERKELIJKE CIJFERS (MEI 2011)
Om de haverklap wordt partiële of vaak ook onjuiste berichtgeving over de firmawagens de wereld ingestuurd. Zo zouden firmawagens schadelijker zijn voor het milieu dan privé- wagens (wagens ingeschreven op naam van particulieren), wat sommigen dan als argument aanvoeren om het fiscaal regime van de firmawagens dus maar af te bouwen.
FEBIAC heeft daarom berekend wat de milieu-impact zou zijn van
de vervanging van deze firmawagen door een privéwagen.
Met de zogenaamde firmawagen bedoelen we hier de auto die een
voordeel van alle aard uitmaakt in hoofde van de gebruiker. Het gaat
hier dus met andere woorden over de auto die deel uitmaakt van het
salarispakket. Bijgevolg kan de firmawagen niet los gezien worden van
de problematiek van de hoge loonkost in ons land. Zonder hier dieper op
in te gaan is het echter wel duidelijk dat een afschaffing van dit
extralegaal voordeel zal moeten worden gecompenseerd voor werknemer en
werkgever.
Zo gedefinieerd, rijden er zowat 300.000 firmawagens rond, dat
is het aantal dat bij de RSZ staat geregistreerd waarvoor een
CO2-afhankelijke solidariteitsbijdrage wordt betaald.
Deze 300.000 firmawagens zijn bijna allemaal diesels (95%),
waarvan 70% voldoet aan de Euro 4 milieunorm en 30 % aan Euro 5. Hier
kan men dus al stellen dat firmawagens door hun jonge leeftijd reeds
beantwoorden aan de strengste milieunormen.
Het verhaal kleurt echter anders bij het particuliere
autopark. De verdeling per Euronormen is als volgt:
- Euro 0 en Euro 1 (wagens ouder dan 15 jaar): 4,5%;
- Euro 2 en Euro 3 (wagens tussen 5 en 15 jaar): 43,3%;
- Euro 4: 45,8% en
- Euro 5: 5,3%.
Met andere woorden: bijna 50% van de privéwagens is ouder dan
5
jaar. Hoeft het nog gezegd dat de in de Euro-normen opgelegde
limietwaarden van schadelijke stoffen zoals fijnstof (PM) en
stikstofoxyden (NOx) erg verschillen tussen een Euro 2 en een Euro 5
wagen. Voor een Euro 2-diesel- auto bedraagt de toegelaten NOx-uitstoot
630 mg/km, tegenover 180 mg/km voor een Euro 5-dieselauto.
Voor PM is dit 80 mg/km voor Euro 2 tegenover amper 5 mg/km
voor een
Euro 5. Dit wetende, hebben we een berekening gemaakt van de
milieu-impact in de hypothese dat alle firmawagens zouden worden
vervangen door een privéwagen. In een tweede hypothese wordt de impact
nagegaan van het feit dat slechts 75% van de bedrijfswagens wordt
vervangen door een privé auto. Dit cijfer is afkomstig van de PROMOCO
studie die werd afgenomen bij gebruikers van een bedrijfswagen en
waarvan dus 75% aangeeft dat bij de afschaffing van het voordeel van
een bedrijfswagen zij in de plaats een privéwagen zouden gebruiken.
Volgende resultaten werden verkregen:

De resultaten laten niets aan de verbeelding over: in beide
hypotheses heeft het wegvallen van het voordeel van de bedrijfswagen
een uitgesproken negatieve impact op de emissies van stikstofoxyden en
fijnstof. Het milieu is alvast niet gebaat bij een afschaffing
van het fiscaal regime van de bedrijfswagen!
