Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

LED-VERLICHTING IN VOERTUIGEN: MOOIER, VEILIGER EN MILIEUVRIENDELIJKER (MEI 2011)

Het belang van de frontale lichten van auto’s, vrachtwagens en bussen ten overstaan van alle weggebruikers kan niet genoeg onderstreept worden.

Sinds jaar en dag zijn de klassieke ronde of rechthoekige lichtblokken te vinden aan de voorzijde van voertuigen. Met de komst vanlichtgevende diodes of LED’s (Light Emitting Diodes) voor de frontale verlichting, openen zich nieuwe perspectieven.

LED’s vonden hun eerste toepassingen als (derde) stoplicht en als richtingaanwijzer; sinds kort zien we ze steeds vaker als dagrijlicht en in de toekomst zullen ze steeds vaker de volledige verlichting voor hun rekening kunnen nemen.

Wagens uit de hogere prijsklassen tonen de toekomst voor LED-lichten zowel achteraan als vooraan. Echter, vandaag al is 80% van de nieuw verkochte wagens uitgerust met een centraal LED-stoplicht. Op 15% van de nieuwe wagens zijn zelfs alle stoplichten vervangen door LED-technologie. Men verwacht dat de klassieke gloeilamp binnen 5 à 10 jaar volledig verdwenen zal zijn als lichttechnologie aan zowel de binnenals buitenzijde van voertuigen. Aan de voorzijde van het voertuig is de LED-technologie voorlopig nog veel minder doorgedrongen: slechts 0,5% van de nieuw verkochte wagens in België is ermee uitgerust. Dit lage aantal is vooral toe te schrijven aan de noodzaak aan tegelijk een hoge lichtintensiteit, een precieze lichtbundel en een evenwichtige lichtverdeling van de frontale lichten voor het opkomende verkeer. Oplossingen die deze drie eisen combineren, bestaan al maar zijn nog erg duur. Vast staat wel dat de technologie voor een doorbraak zorgt op het vlak van veiligheid en milieu.

Voetgangersbescherming

De Europese regelgeving aangaande de bescherming van zwakke weggebruikers heeft geleid tot meer uitgesproken frontpartijen. Ruimere bumpers absorberen inderdaad energie bij een eventuele aanrijding, tenminste indien er geen mechanische of structurele elementen in de weg zitten. Hier levert LED-technologie een opmerkelijke bijdrage omdat reflectoren en stijve uitrichtingstructuren in de lichtcompartimenten overbodig zijn. Op die manier kan het toepassen van LED-verlichting wezenlijk bijdragen tot het realiseren van de zogenaamde “soft nose” of zachte voorzijde.

Nieuwe functies

LED-verlichting is meestal een clusterlichtbron: in plaats van één lichtbron met reflector worden ruim 100 afzonderlijke LED-elementen verspreid over het front van het voertuig. Functies zoals richtingaanwijzers, dagrijlichten, mistlichten en dimlichten worden samengesteld door een combinatie van discrete LED- elementen. Elk LED-element kan met andere woorden afzonderlijk aangestuurd worden naargelang behoefte of functie. Het wettelijke kader schept heel wat vrijheid om nieuwe functies flexibel te kunnen inbouwen.

Wisselwerking met sensoren

Een verdeelde lichtbron, bestaande uit 100 à 200 lichtelementen, kan aangestuurd worden als een display, men kan er uiteenlopende lichtpatronen mee creëren. Aanvullend hierop kan de lichtintensiteit gemoduleerd worden zoals bij een televisiescherm. De meest geavanceerde voertuigen die momenteel op de markt zijn, beschikken over een verlichtingsysteem dat gekoppeld is aan de centrale gegevensbus. Zogenaamde adaptieve lichtsystemen maken van deze koppeling gebruik om via detectie door infraroodsensoren, voetgangers letterlijk in de schijnwerper te zetten.

Optimale zichtbaarheid voor de bestuurder zonder verblinding van opkomend verkeer en ondersteuning door infraroodcamera’s dragen essentieel bij tot verkeersveiligheid. De momenteel nog hoge kostprijs van deze technologie zal gedrukt kunnen worden naarmate ze op grotere schaal wordt ingevoerd.

Energieverbruik en CO2

Nieuwe verlichtingstechnieken dragen ook hun steentje bij tot het verder reduceren van het energieverbruik en de CO2-uitstoot van de klassieke benzine- en diesel- wagens. Vooral voor elektrische en hybride voertuigen biedt dit extra voordeel omdat meer elektrische stroom kan gaan naar de aandrijving. Halogeenlichten vragen namelijk een vermogen van 55 Watt, LED-lichtbronnen doen het met een kwart hiervan. Dat lijkt op het eerste zicht niet veel in het totale energieverbruik van de wagen, maar alle beetjes helpen om het totale voertuigenpark energie- en CO2-zuiniger te maken. Daarnaast is LED, gezien de vooralsnog beperkte energiecapaciteit van batterijen, een belangrijke ontwikkeling.

Besluit

Mede dankzij de LED-technologie is de verplichting van dagrijlichten op Europees niveau in een stroomversnelling geraakt. Sinds februari 2011 moeten alle nieuw gehomologeerde personenwagens uitgerust worden met dagrijlichten; een jaar later wordt dat verplicht voor alle nieuwe inschrijvingen. Aangezien deze bijkomende verlichting voor het grote deel van de rijtijd overdag in gebruik is, wordt hiervoor bij voorkeur energiezuinige verlichting gebruikt. LED-technologie onderstreept hiermee haar belang in het kader van zowel CO2-reductie als verkeersveiligheid. En voor één keer is nieuwe technologie ook nog leuk om naar te kijken: die aardige oog- en wenkbrauweffecten van LED-verlichting zijn u onderweg zeker al opgevallen... .

 

Hoe LEDs werken
Een LED is een lichtgevende diode of Light Emitting Diode: twee stukjes halfgeleider materiaal (Silicium) geven licht af wanneer er stroom doorheen loopt. Bij relatief lage stromen worden behoorlijk wat fotonen of licht uitgezonden. LED’s zijn dus zuinig met energie en zijn zo klein dat er sprake is van een puntlichtbron. Het uitgezonden licht wordt in feite gebundeld of gefocust door een lens die deel uitmaakt van de LED zelf: reflectoren en armaturen zijn niet meer nodig.

Levensduur en stabiliteit
De LED is mechanisch erg robuust en kan beter overweg met schokken en trillingen dan lichtbronnen met gloeidraad. De levensduur is dan ook veel groter en haalt makkelijk 20.000 branduren. Voor kritische toepassingen blijkt de intensiteit enigszins af te nemen na 10.000 uren.

Momenteel richten de inspanningen van producenten zich voornamelijk op het verhogen van de lichtopbrengst en het verbeteren van de warmteafvoer

Twitter

RT @wearetransport: 45 days to go before the opening of #WeAreTransport oragnized by #FEBIAC en @tlv_be. From 1st to 3d June 2018 in Hall 5…


Lire

RT @Goedele_Sannen: #PayAsYouGo met de slimme kilometerheffing https://t.co/mx6jOvBACH


Lire


Poke @moto_be https://t.co/fE3NEbMZf9


Lire

RT @wearetransport: 45 days to go before the opening of #WeAreTransport oragnized by #FEBIAC en @tlv_be. From 1st to 3d June 2018 in Hall 5…


Lire