Vous êtes ici  ›Home› Dossiers

RONDE VAN BELGIË ‘NEW ENERGY’ EEN PREMIÈRE DIE WELLICHT NAVOLGING KRIJGT ... (JANUARI 2015)

Van 14 tot 16 november vond de eerste editie van de Ronde van België ‘New Energy’ plaats, een regelmatigheidsrit die dit jaar was voorbehouden aan hybridewagens. Dit evenement, georganiseerd door DG Sport om wagens op alternatieve energie proactief te promoten, kreeg de volledige steun van onze federatie.

Voor DG Sport, dat van oudsher de klassieke Ronde van België organiseert, werd het op alle vlakken een primeur. De testeditie van de Ronde van België ‘New Energy’ kon op heel wat bijval rekenen bij de deelnemers en krijgt dus een vervolg.

Een vijftiental teams met moderne auto’s nam deel aan de Ronde van België 2014, die de deelnemers in karavaan van Namen naar Spa leidde op het ritme van diverse regelmatigheidsproeven uitgestippeld door enkele van de mooiste streken van België en over een parcours van ongeveer 1.500 kilometer.

“De constructeurs willen hun hybridewagens in de kijker zetten en daarom hebben wij deze derde editie van de vernieuwde Ronde van België aangegrepen om hen daarbij te helpen”, verklaarde Christian Juspin, verantwoordelijke van DG Sport. “Door deze wagens, die vooruitblikken op de auto van morgen, te laten vertrekken voor het imposante peloton aan klassiekers, konden het publiek en de waarnemers vaststellen dat de opzet geslaagd was: op een wagen na, die moest opgeven door een lekke band, hebben alle wagens de afstand probleemloos afgewerkt. Een veelbelovende start!”

Behalve de klassieke regelmatigheidsproeven en een permanente navigatieoefening kregen de deelnemers van deze Ronde van België ‘New Energy’ de opdracht om zo weinig mogelijk te verbruiken. De controleurs verzegelden de brandstoftanks en controleerden regelmatig het verbruik van fossiele brandstoffen. Het was dan ook interessant om te zien hoe de verschillende teams voordeel haalden uit hun elektrische aandrijving om zo hun benzineof dieselverbruik terug te schroeven. Het leverde de talloze toeschouwers langs de weg op z’n zachtst gezegd ongewone beelden op: Peugeots 3008 Hybrid en 508 RXH, Toyota’s Auris en Prius Plug-In, Mitsubishi’s Outlander Hybrid Plug In, een Volvo V60 Plug-In Hybrid en een indrukwekkende Infiniti Q50 Hybrid kruisten de degens met een Mercedes-Benz S-Klasse Blue Tech Hybrid en een BMW i8. Na deze marathon onder huidige en toekomstige modellen, werden er drie klassementen opgesteld.

Het eerste klassement bekroonde de regelmatigheidskampioenen. Die prijs ging naar het team van Libioul-Dessauvages met de Peugeot 508 RXH, gevolgd door de Mercedes S-Klasse van RTBF-journalist Gérald Wéry en Georges Biarde en de BMW i8 die voormalig F1-piloot en vijfvoudig winnaar van de 24 Uren van Spa, Eric van de Poele, deelde met regelmatigheidsspecialist Dan Erculisse.

In het zuinigheidsklassement was Toyota heer en meester: Dirk Meert en Inez Jacquemyn onderscheidden zich met hun Prius Plug In, en haalden het van de Auris van voormalig Belgisch Rallykampioen Jean-Pierre Van de Wauwer en Manu Yvens, Hoofdredacteur van de lokale televisiezender Télévesdre uit Verviers. Het andere podium werd aangevuld door Dennis Van Damme en Elke Vogeleer, die de kleuren van Peugeot verdedigden.

In het klassement voor de energie-index, dat verschillende gegevens cumuleerde en als algemeen klassement fungeerde, was de overwinning voor journalist Julien Libioul en zijn bijrijder Alexandre Dessauvages. Zij mochten de overwinning op het palmares van hun 508 RXH schrijven. Het eerste podium van de Ronde van België ‘New Energy’ werd vervolledigd door de Mercedes S-Klasse van Wéry-Biar en de Peugeot 3008 Hybrid van rallypiloot Cédric De Cecco, bijgestaan door Pierre Sibille.

Dat team liet alle specifieke elektronische apparatuur links liggen en reed de Ronde van België ‘New Energy’ op basis van een app die ze hadden gedownload op hun smartphones.

Ook dat is de toekomst ... Ook de andere deelnames gingen uiteraard niet onopgemerkt voorbij. Zo won de Mitsubishi Outlander de zege in zijn klasse en trok de Infiniti de aandacht met opgemerkte passages van komiek Olivier Leborgne en RTBF-animator Jean-Louis Lahaye. Ambiance verzekerd op de verschillende haltes.

Ook geven we nog mee dat meervoudig Belgisch Kampioen Willy Braillard en zijn erg ervaren copiloot Christian Delferrier heel lang het algemene klassement aanvoerden met hun Volvo V60 Plug In Hybrid, tot ze een lekke band kregen, die vervolgens scheurde, wat het einde van hun race betekende.

De balans van deze eerste Ronde van België ‘New Energy’ is resoluut positief, in die mate zelfs dat DG Sport de wedstrijd volgend jaar wil overdoen. Het deelnemersveld zal dan worden uitgebreid met onder meer aardgaswagens. Een ding is echter nu al zeker: hier wordt geschiedenis geschreven.

Twitter

RT @TouringTweetsNL: Vanaf vandaag veranderen alle brandstofetiketten. ⛽ Om te vermijden dat je de verkeerde brandstof tankt, zetten wij al…


Lire

RT @StefWillemsvias: Tweede zelfrijdende shuttle in België is begonnen aan zijn eerste rit! Persconferentie aan de Leeuw van Waterloo met @…


Lire


@o_brahy @AutoTrendsMag En effet. Voici un complément d'infos par l'un des participants : https://t.co/Xr7vVgqrlP


Lire

RT @petrolfed: A partir d'aujourdhui, harmonisation européenne des étiquettes des carburants pour clarifier la signalitique. https://t.co/D…


Lire