Vous êtes ici ›Home› Dossiers
RONDE VAN BELGIË ‘NEW ENERGY’ EEN PREMIÈRE DIE WELLICHT NAVOLGING KRIJGT ... (JANUARI 2015)
Van 14 tot 16 november vond de eerste editie van de Ronde van België ‘New Energy’ plaats, een regelmatigheidsrit die dit jaar was voorbehouden aan hybridewagens. Dit evenement, georganiseerd door DG Sport om wagens op alternatieve energie proactief te promoten, kreeg de volledige steun van onze federatie.
Voor DG Sport, dat van oudsher de klassieke
Ronde van België organiseert, werd het op alle
vlakken een primeur. De testeditie van de Ronde
van België ‘New Energy’ kon op heel wat bijval
rekenen bij de deelnemers en krijgt dus een vervolg.
Een vijftiental teams met moderne auto’s nam deel
aan de Ronde van België 2014, die de deelnemers
in karavaan van Namen naar Spa leidde
op het ritme van diverse regelmatigheidsproeven
uitgestippeld door enkele van de mooiste streken
van België en over een parcours van ongeveer
1.500 kilometer.
“De constructeurs willen hun hybridewagens in
de kijker zetten en daarom hebben wij deze
derde editie van de vernieuwde Ronde van België
aangegrepen om hen daarbij te helpen”, verklaarde
Christian Juspin, verantwoordelijke van
DG Sport. “Door deze wagens, die vooruitblikken
op de auto van morgen, te laten vertrekken voor
het imposante peloton aan klassiekers, konden
het publiek en de waarnemers vaststellen dat
de opzet geslaagd was: op een wagen na, die
moest opgeven door een lekke band, hebben alle
wagens de afstand probleemloos afgewerkt. Een
veelbelovende start!”
Behalve de klassieke regelmatigheidsproeven en
een permanente navigatieoefening kregen de deelnemers
van deze Ronde van België ‘New Energy’
de opdracht om zo weinig mogelijk te verbruiken.
De controleurs verzegelden de brandstoftanks en
controleerden regelmatig het verbruik van fossiele
brandstoffen. Het was dan ook interessant om te
zien hoe de verschillende teams voordeel haalden
uit hun elektrische aandrijving om zo hun benzineof
dieselverbruik terug te schroeven.
Het leverde de talloze toeschouwers langs de
weg op z’n zachtst gezegd ongewone beelden
op: Peugeots 3008 Hybrid en 508 RXH, Toyota’s
Auris en Prius Plug-In, Mitsubishi’s Outlander
Hybrid Plug In, een Volvo V60 Plug-In Hybrid en
een indrukwekkende Infiniti Q50 Hybrid kruisten
de degens met een Mercedes-Benz S-Klasse Blue
Tech Hybrid en een BMW i8.
Na deze marathon onder huidige en toekomstige
modellen, werden er drie klassementen opgesteld.
Het eerste klassement bekroonde de regelmatigheidskampioenen.
Die prijs ging naar het team
van Libioul-Dessauvages met de Peugeot 508 RXH,
gevolgd door de Mercedes S-Klasse van RTBF-journalist
Gérald Wéry en Georges Biarde en de BMW
i8 die voormalig F1-piloot en vijfvoudig winnaar
van de 24 Uren van Spa, Eric van de Poele, deelde
met regelmatigheidsspecialist Dan Erculisse.
In het zuinigheidsklassement was Toyota heer en
meester: Dirk Meert en Inez Jacquemyn onderscheidden
zich met hun Prius Plug In, en haalden
het van de Auris van voormalig Belgisch
Rallykampioen Jean-Pierre Van de Wauwer en
Manu Yvens, Hoofdredacteur van de lokale televisiezender
Télévesdre uit Verviers. Het andere podium
werd aangevuld door Dennis Van Damme en Elke
Vogeleer, die de kleuren van Peugeot verdedigden.
In het klassement voor de energie-index, dat verschillende
gegevens cumuleerde en als algemeen klassement
fungeerde, was de overwinning voor journalist
Julien Libioul en zijn bijrijder Alexandre Dessauvages.
Zij mochten de overwinning op het palmares van hun
508 RXH schrijven. Het eerste podium van de Ronde
van België ‘New Energy’ werd vervolledigd door
de Mercedes S-Klasse van Wéry-Biar en de Peugeot
3008 Hybrid van rallypiloot Cédric De Cecco, bijgestaan
door Pierre Sibille.
Dat team liet alle specifieke elektronische apparatuur
links liggen en reed de Ronde van België ‘New
Energy’ op basis van een app die ze hadden
gedownload op hun smartphones.
Ook dat is de
toekomst ...
Ook de andere deelnames gingen uiteraard
niet onopgemerkt voorbij. Zo won de Mitsubishi
Outlander de zege in zijn klasse en trok de
Infiniti de aandacht met opgemerkte passages
van komiek Olivier Leborgne en RTBF-animator
Jean-Louis Lahaye. Ambiance verzekerd op de
verschillende haltes.
Ook geven we nog mee dat meervoudig Belgisch
Kampioen Willy Braillard en zijn erg ervaren
copiloot Christian Delferrier heel lang het algemene
klassement aanvoerden met hun Volvo V60
Plug In Hybrid, tot ze een lekke band kregen, die
vervolgens scheurde, wat het einde van hun race
betekende.
De balans van deze eerste Ronde van België
‘New Energy’ is resoluut positief, in die mate
zelfs dat DG Sport de wedstrijd volgend jaar wil
overdoen. Het deelnemersveld zal dan worden
uitgebreid met onder meer aardgaswagens. Een
ding is echter nu al zeker: hier wordt geschiedenis
geschreven.