U bent hier  ›Home› Publicaties

‘Voertuigconnectiviteit’: oplossing voor ‘niet gezien’-probleem

Communicerende voertuigen kunnen in de naaste toekomst veel ongevallen met motor- en scooterrijders voorkomen. Enkele grote merken van motoren en scooters werken samen in het Connected Motorcycle Consortium om intelligente transportsystemen (ITS) te ontwikkelen voor motoren.

Motor- en scooterrijders behoren nog altijd tot de categorie ‘zwakke weggebruikers’. Dat wil zeggen dat ze bij ongevallen een grotere kans hebben op (zware) verwondingen. Cijfers van het Connected Motorcycle Consortium wijzen uit dat als een berijder van een gemotoriseerde tweewieler bij een ongeval met een ander voertuig betrokken is, de oorzaak in de helft van de gevallen bij de bestuurder van het andere voertuig ligt. In 37% van de gevallen maakt de motor- of scooterrijder een verkeerde beslissing. Vias Institute (het instituut voor verkeersveiligheid) berekende dat bij 38% van de ongevallen een motor- of scooterrijder opzij geraakt wordt door een ander voertuig. De oorzaak van dergelijke ongevallen is vaak dat de àndere bestuurder de motor- of scooterrijder niet opgemerkt heeft (30% van de gevallen in ons land) of dat de snelheid en afstand van de gemotoriseerde tweewieler verkeerd ingeschat werd.

Intelligente transportsystemen

Motor- en scooterrijders moeten al verplicht ook overdag het dimlicht voeren, maar een groot aantal motoren scooterrijders heeft daarenboven extra verlichting aangebracht of draagt een fluo-gekleurde helm en kleding met extra felle kleuraccenten. FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, vindt dat een goede ontwikkeling, maar stelt ook dat het nog altijd beter kan.

De motor- en scooterindustrie werkt inmiddels aan een systeem van connectiviteit tussen voertuigen, zowel twee- als vierwielers. Daartoe is in 2014 het Connected Motorcycle Consortium opgericht, waar nu 14 fabrikanten lid van zijn. De leden hebben afgesproken om in 2020 tenminste één van hun modellen uitgerust te hebben met een C-ITS (Cooperative Intelligent Transport System). Dat systeem bestaat erin dat voertuigen draadloos met elkaar in verbinding staan en met elkaar communiceren.

Merken als BMW, KTM en Ducati hebben al ontwikkelingen op dat gebied getoond. BMW werkt al sinds 2016 aan ‘ConnectedRide’ en heeft een motorscooter uitgerust met een waarschuwingssysteem als zich een voertuig in de dode hoek van de spiegel bevindt. Ook KTM werkt aan zo’n Blind Spot Detectionsysteem (BSD) waarbij er gebuikt gemaakt wordt van een korte afstandsradar die de motorrijder waarschuwt voor een mogelijke aanrijding van achteren. Ducati stelde recent in samenwerking met Audi een technologie voor die de bestuurders van auto en motor een botswaarschuwing geeft bij kruisingen en een waarschuwing bij plots remmen van de voorganger (C-V2X-technologie).

Europees kader

Voorwaarde voor het goed functioneren van dergelijke concepten is echter wel dat er een gedeelde infrastructuur is én dat alle voertuigen op de weg zo’n systeem aan boord hebben. De Europese Commissie werkt daar inmiddels aan - niet alleen met het oog op de bestaande verkeersdeelnemers, maar ook met het oog op de toekomstige zelfrijdende voertuigen. De Commissie heeft een Europese strategie voor C-ITS opgezet met het doel investeringen en het regelgevend kader daarvoor te faciliteren.

Voor motoren en scooters moeten de technologie aangepast, lees geminiaturiseerd worden. In een auto is er ruimte om systemen stofvrij te integreren. Op een motorfiets of scooter is die er niet, dus moet er gewerkt worden aan een verkleining. Bovendien moeten de systemen schokvrij en beschermd tegen stof en water (regen...) bevestigd kunnen worden. De voortschrijdende ontwikkeling van de smartphones en het komende 5G-netwerk kunnen alternatieven zijn. Smartphones kunnen nu al via BlueTooth-technologie in voertuigen (dus ook op motoren en scooters) gebruikt worden. Die toestellen kunnen informatie verzamelen en die in de cloud zetten waar die gegevens gelinkt kunnen worden aan die apparatuur van andere verkeersdeelnemers.

Smart helmet

De digitalisering en miniaturisering bieden ook mogelijkheden voor ‘smart helmets’. In de VS ontwikkelt men helmen met mini-camera’s die het verkeer naast en achter de motorrijder tonen. LED-lampjes in de helm waarschuwen de motor- of scooterrijder ook als er andere achteropkomende verkeersdeelnemers te dichtbij komen. De informatie wordt geprojecteerd op het vizier van de helm. Het zijn ontwikkelingen die voortkomen uit het gebruik van intelligente gevechtshelmen in het leger.

Waakzaamheid geboden

De meerwaarde van intelligente snelheids regelaars is volgens internationale onderzoeksinstituten (IIHS en HLDI) erg hoog. Voertuigconstructeurs boeken vooruitgang op het gebied van gecombineerde radercamera systemen die voertuigen en motorijders herkennen op steeds grotere afstand. Veelal worden snelheidsregelaars overigens gecombineerd met automatische remsystemen die bij naderend onheil niet alleen afremmen maar indien nodig tot volledige stilstand te remmen. Het potentieel met betrekking tot verkeersveiligheid is groot, maar we zijn nog niet op het punt waar alle verkeersomstandigheden correct onderkend worden. De aanwezigheid van een waakzame chauffeur die onmiddellijk kan ingrijpen is dus nog steeds noodzakelijk.

Twitter

RT @IschaLambrechts: Une bande de covoiturage sur l’E40 vers Reyers? C’est le projet plaidé par @BECI_Brussels https://t.co/ssdUw2oUq5


Lezen

RT @bagvermeulen: Overgrote aandeel van nieuwe #diesel wagens voldoet nu al aan de EU emissie eisen van 2020. #Technologie zal blijven verb…


Lezen


RT @moto_be: https://t.co/PFsDE3zBBq - Les immatriculations de motos et de scooters poursuivent leur progression https://t.co/2nUAGtt4nv


Lezen

@o_brahy @AutoTrendsMag En effet. Voici un complément d'infos par l'un des participants : https://t.co/Xr7vVgqrlP


Lezen