Motion-S en FEBIAC stappen in een strategisch partnership betreffende geavanceerd mobiliteits-datamanagement.

De beschikbaarheid van mobiele gegevens is de afgelopen jaren fors gestegen. Tegen 2025 zullen alle nieuw ingeschreven auto’s volledig geconnecteerd zijn. Dat maakt het nu mogelijk om nieuwe apps en oplossingen uit te werken die een erg positieve invloed zullen hebben op onze toekomstige mobiliteit. De analyse van mobiliteitsgegevens zal tevens bijdragen tot nieuwe mobiliteitsvormen, inclusief gedeelde en vraaggestuurde mobiliteitsdiensten met innovatieve prijsformules op basis van individuele gebruikersprofielen.

Als eerste spin-off van de Universiteit van Luxemburg werkt Motion-S werkt sedert 4 jaar rond het verzamelen, structureren en analyseren van mobiliteitsgegevens. Motion-S, dat vooral gegevens voor ‘Pay-How-You-Drive’-producten levert aan Insurtech, heeft een volledig diagnoseplatform ontwikkeld dat mobiliteitsgegevens (uit welk device dan ook) analyseert en gebruikersprofielen zichtbaar maakt op het vlak van risicoblootstelling van de chauffeur, de omgang met het voertuig en de milieu-efficiëntie.

Onlangs heeft Motion-S de handen in elkaar geslagen met de Belgisch-Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie FEBIAC, die een belangrijk aandeel in het kapitaal heeft genomen.

FEBIAC kan terugblikken op meer dan honderd jaar ervaring en is een federatie met een sterke dynamiek van aanpassing en verandering. Binnen haar rangen werd recent een afdeling ‘New Mobility’ opgericht, net als een departement ‘Digital 360°’. FEBIAC is tevens de organisator van de Brussels Motor Shows, die behoren tot de toonaangevende automobielsalons in Europa. Met dit strategische langetermijnpartnerschap sluit Motion-S zijn eerste kapitaalronde af: de technische startup vergaarde 1 miljoen euro om zijn evolutie te versnellen.

Dankzij het partnerschap met FEBIAC kan Motion-S zijn activiteiten buiten Insurtech uitbreiden op het vlak van onder meer carsharing, ridesharing, fleetbeheer (leasing, huurwagens) en onderhoudsvoorspellingen voor autoconstructeurs.

Guido von Scheffer, CEO en medeoprichter van Motion-S, verklaarde: “De investering zal ons in staat stellen om onze strategische roadmap voor een snelle, wereldwijde groei te volgen. Ze geeft ons de middelen om ons personeelsbestand in 2018 te verdubbelen en onze internationale expansie te versnellen. De investeringvormt ook een startpunt om Motion-S tot een wereldwijde speler te maken op de veranderende mobiliteitsmarkt. Het hoogwaardige partnerschap met FEBIAC zal ons helpen om de traditionele mobiliteitsactoren oplossingen aan te reiken om de uitdagingen van de veranderende mobiliteitsmarkten te overwinnen.”

Philippe Dehennin, Voorzitter van FEBIAC, stelt: “Ik ben echt verheugd met dit partnerschap tussen Motion-S en FEBIAC. Het verzamelen en analyseren van gegevens is een van de voornaamste uitdagingen die de autosector de komende jaren wacht. Met Motion-S hebben we een sterke partner gevonden die ons meer inzicht zal geven in de manier waarop auto’s echt worden gebruikt en verder moeten worden afgestemd op de verwachtingen van alle stakeholders. De mobiliteitsspelers worden geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen. Het structureren en verrijken van gegevens wordt dan ook een cruciale factor om vorm te geven aan een duurzame toekomst.”

Guido Scheffer, CEO & Co-Founder, Motion-S S.A.
Tel: +352 671 101 811 - guido.scheffer@motion-s.com

Guido Savi , Public Affairs Febiac Luxemburg
Tel : +352(0)691.241.675 - guido.savi@febiac.lu

RT @LucBontemps4: Febiac investit un million d’euros dans Motion-S https://t.co/Akfgd2EC4N via @Paperjam_lu