U bent hier  ›Home› Publicaties

Gemotoriseerde tweewielers: ‘elektrisch’ groeit

Meer en meer fabrikanten van scooters en motoren kijken naar elektrische aandrijving voor hun gemotoriseerde tweewielers. Zelfs Harley-Davidson komt met zo’n ‘fluister-motor’. Wie een elektrische motorfiets of scooter aanschaft, kan ook profiteren van enkele belastingvoordelen.

Het aanbod van elektrische motorfietsen en scooters is vooralsnog klein, maar groeiend. Tijdens de recente salons van Keulen en Milaan lanceerden enkele merken - en niet de minste - nieuwe elektrische modellen. Harley-Davidson heeft voor 2019 de komst van de LiveWire-motor, de elektrische Harley, aangekondigd. Vespa liet deze herfst weten gestart te zijn met de productie van Vespa Elletrica en presenteerde die op de show in Milaan. Zero Motorcycles is al enige jaren een vaste waarde en de benchmark in het elektrische segment en BMW biedt sinds 2013 de elektrische ‘C-evolution’-scooter aan. KTM is in de off-the-road-niche al sinds 2012 actief met de elektrische terreinmotor Freeride. In eigen land is Saroléa als een elektrische motorfiets uit zijn as verrezen. Ook de sport heeft de elektrische motor gevonden. Volgend jaar starten tijdens vijf Grote Prijzen in Europa elektrisch aangedreven motoren in de Moto E Worldcup. Onze landgenoot Xavier Siméon komt in die nieuwe raceklasse uit. Tijdens de TT-races op het eiland Man van Man is in 2010 de eerste TT Zero verreden. Aan die race voor elektrische motoren neemt sinds 2014 ook Saroléa deel.

Doorbraak

Betekent een en ander de doorbraak van elektrische motoren en scooters? Afgaande op de cijfers nog niet echt. Toch nemen de inschrijvingen van elektrische gemotoriseerde tweewielers jaar op jaar toe. In de periode januari tot en met november van dit jaar waren er 151 elektrische scooters en motoren ingeschreven. Dat is al méér dan in het volledige jaar 2017 toen er 120 elektrische exemplaren een nummerplaat kregen. In 2013 kwam het totaal op nog maar 45 inschrijvingen. De voordelen van de elektrische motoren en scooters zijn dat het emissievrije en ook stillere voertuigen zijn, die bovendien kunnen rijden op groene stroom en zodoende CO2 neutraal zijn in het gebruik. Voor stadsverkeer en voor verkeer in lage en zero-emissie-zones zijn elektrische voertuigen daarom een mooi alternatief: ze bieden mobiliteit zonder de leefomgeving te benadelen, zowel wat de uitstoot als het geluid betreft. Elektrische motoren en scooters zijn ook zo goed als geruisloos. Met een actieradius van gemiddeld 150 kilometer per ‘lading’ is dagelijks woon-werk-verkeer perfect mogelijk .

Belastingvoordeel

De overheid staat ook welwillend tegenover elektrische voertuigen. De Vlaamse overheid past bijvoorbeeld vanaf 2019 een nultarief toe bij het inschrijven van zo’n motor of scooter (dus geen BIV, belasting op de in verkeerstelling). In het Brussels Gewest en Wallonië is er zo’n regeling vooralsnog niet. In Vlaanderen is er bovendien sinds 15 april dit jaar een Zero Emission-bonus van 25% op de aankoopprijs (met een maximum van € 750 voor bromfietsen klasse B en € 1.500 voor motorfietsen). Voor elektrische motoren en scooters (maar niét voor elektrische bromfietsen) is er op federaal niveau een belastingvermindering van 15% van de aankoopwaarde (met een maximum van 3.010 euro). Bovendien past zo’n elektrische motor of scooter perfect in een mobiliteitsbudget. Overigens stipt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, het vreemde feit aan dat ‘gewone’ motoren en scooters niet in dat mobiliteitsbudget opgenomen kunnen worden. Hij zegt dan ook dat het mobiliteitsvraagstuk niet verengd mag worden tot een ecologische discussie. Immers, àlle motoren en scooters dragen bij tot het ontwarren van de verkeersknoop. En juist doordat motoren en scooters sneller door het verkeer kunnen, is de duur van hun belasting van het leefmilieu ook nog eens beperkt.

Evolutie inschrijvingen elektrische motoren en scooters

Jaar Aantal Evolutie
2013 45  
2014 93 106%
2015 95 2%
2016 104 9,50%
2017 120 15,40%
2018* 151 25,90%

* Van januari tot november

Bron : FEBIAC

Dubbele homologatie A2-motoren

Europa heeft het mogelijk gemaakt dat motoren een dubbele homologatie kunnen verkrijgen: één voor de A2-klasse (met een topvermogen van 35kW) en één voor de A-categorie (geen vermogensbeperking). Een aantal merken heeft van enkele middenklasse-modellen het vermogen via een aanpassing van de elektronica teruggebracht tot 35kW. Het omzetten van het vermogen van motorfietsen is recent omgezet in Belgische wetgeving.Met de nieuwe regeling wordt het nu mogelijk om zo’n A2-motor weer om te bouwen naar een A-motor, of omgekeerd, wat interessant is voor de gebruiker die dan enkel naar een andere categorie van het rijbewijs gaat, maar niet van motorfiets hoeft te veranderen.

Twitter

RT @_LucBontemps: Ben jij nog mee? “Minder diesels zorgen net voor méér CO<sub>2</sub>” https://t.co/6DMowwROH3 via @Nieuwsblad_be


Lire

💻 Volg ons, u krijgt hier het juiste antwoord aan het einde van deze bevraging.....


Lire


💻 Restez branché, on vous donne la bonne réponse ici même dès la conclusion de ce sondage.


Lire

📊 [SONDAGE] A votre avis quel type de transport est la source des plus grosses émissions de CO2 en Belgique ?


Lire