Beautomotive

U bent hier  ›Home› Publicaties

INSCHRIJVINGEN VAN NIEUWE VOERTUIGEN DECEMBER (03/01/12)

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie, delen het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen mee voor de maand december 2011.

CATEGORIEËN
12.2011

12.2010

D %
CUMUL
01 =>
12/11
CUMUL
01/10 =>12/10
D %
Personenwagens 48.763 29.243 66,75% 572.211 547.347 4,54%
Lichte bedrijfsvoertuigen (<= 3,5 ton) 3.628 2.962 22,48% 61.428 52.509 16,99%
Zware bedrijfsvoertuigen (> 3,5 - < 16 ton) 104 92 13,04% 1.970 2.051 -3,95%
Zware bedrijfsvoertuigen (>= 16 ton):
- vrachtwagens
- trekkers
296
112
184
225
96
129
31,56%
16,67%
42,64%
7.913
2.558
5.355
5.598
2.191
3.407
41,35%
16,75%
57,18%
Opleggers 323 189 70,9% 6.038 4.264 18,15%
Aanhangwagens 542 444 22,07% 7.965 7.506 6,12%
Autobussen/Autocars 25 37 -32,43% 716 1.019 -29,74%
Motorfietsen 489 340 43,82% 27.024 26.440 2,21%

Cijfers: FOD Mobiliteit & Vervoer - DIV - Verwerking: FEBIAC

48.763 nieuwe personenwagens werden in België ingeschreven van 1 tot 31 december 2011. Dat cijfer ligt 66,8% hoger in vergelijking met de 29.243 inschrijvingen die genoteerd werden in december 2010. Voor het gehele jaar noteren wij een totaal van 572.211 nieuw ingeschreven auto’s in ons land, hetzij een verbetering met 4,5% in vergelijking met de cijfers van 2010.
December is ook een vruchtbare maand geweest voor het marktsegment van de lichte bedrijfsvoertuigen (+22,5%), de bedrijfsvoertuigen van 3,5 tot 16 ton (+13%) en de zware bedrijfvoertuigen van meer dan 16 ton (+31,6%). Ook de markt van gemotoriseerde tweewielers sluit het jaar af op een positieve noot met een verbetering met 43,8% van het aantal inschrijvingen tijdens de afgelopen maand.


Analyse en commentaar van FEBIAC: *

Bilan 2011
Ondersteund door de federale korting op factuur voor wagens die minder dan 115 gram CO2/km uitstoten, heeft de automarkt gedurende het hele jaar resultaten laten optekenen die beter waren dan tijdens het recordjaar 2010. Deze voorsprong werd tijdens de laatste weken van het jaar sterk uitgediept na de aankondiging van het verdwijnen van de steunmaatregel na 31 december 2011. Daardoor is, tijdens deze traditioneel kalme maand, een toeloop ontstaan naar nieuwe auto’s en werd een nieuw recordaantal inschrijvingen genoteerd: 572.211.

Wat de resultaten per merk betreft, voert Volkswagen de rangschikking aan met 61.904 inschrijvingen en een marktaandeel van 10,82%. Renault volgt op de tweede plaats met 61.470 auto’s en een marktaandeel van 10,74%. Het podium wordt vervolledigd door Peugeot dat 48.716 wagens aan de man wist te brengen, hetgeen overeenkomt met 8,51% van de totale markt. Citroën en Opel maken de top-5 volledig.

De vakbeurs Truck & Transport, die in januari 2011 parallel aan het Salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen, Vrijetijdsvoertuigen en Motorfietsen werd georganiseerd, heeft voor de zware voertuigen de positieve trend bevestigd en versterkt die eind 2010 reeds werd ingezet. De lichte bedrijfsvoertuigen eindigen het jaar 17% hoger; de voertuigen van meer dan 16 ton zien een verbetering met 41%. Enkel de voertuigen tussen 3,5 en 16 ton kennen een lichte terugval: -4% of 81 eenheden.

In belangrijke mate geholpen door het uitzonderlijke lenteweer, begon 2011 zeer sterk voor de motormarkt. Tijdens de zomer volgde een kleine dip, en voor de laatste maanden van het jaar konden wij opnieuw een toename optekenen van het aantal inschrijvingen. Uiteindelijk sluit de motormarkt het jaar 2011 af met een toename met 2,2% en 27.024 verkochte stuks. Scooters blijven, als mobiliteitsproduct bij uitstek, erg geliefd. Dat bewijst de eerste plaats in de rangschikking die wordt opgeëist door Piaggio dat met 4.517 verkochte stuks (16,7% van de totale markt) Honda, Yamaha, BMW en SYM (nog een scooterspecialist) voorafgaat.

Vooruitzichten 2012
Het verdwijnen van de federale korting op factuur voor auto’s met een lage CO2-uitstoot, heeft een duidelijk, maar vermoedelijk kortstondig effect op de markt. Een aantal inschrijvingen dat in principe voor 2012 voorzien was, werd vervroegd. Toch mogen we het effect op het hele jaar 2012 hiervan niet overschatten, het betreft immers minder dan 20.000 auto’s op een markt van meer dan een half miljoen...
Het moge duidelijk zijn dat de voertuigverkoop in 2012 in de allereerste plaats bepaald zal worden door de macro-economische situatie, die op dit moment niet rooskleurig te noemen is. Het consumentenvertrouwen is zoek. Anderzijds is het afwachten hoe de fleetmarkt gaat reageren op de aanpassing van de bedrijfswagenfiscaliteit in het kader van het pas bereikte regeerakkoord. De nieuwe berekening van het voordeel in natura (VIN) zal niet zozeer het fleetmarktvolume impacteren, maar wel de trend van downsizing versterken, zeker wat de motorisatie van het voertuig betreft. De nieuwe berekeningswijze van het VIN zal ons inziens ook het uitrustingsniveau van de wagens beperken: naast CO2 wordt nu immers ook de waarde van het voertuig meegerekend in de fiscaliteit. Dit zou wel eens zeer negatieve gevolgen kunnen hebben voor de verkoop van heel zuinige en CO2-gunstige wagens, die omwille van hun geavanceerde milieutechnologie onvermijdelijk een fors prijskaartje dragen. Dat is bijzonder jammer, zeker op een ogenblik dat meer en meer hybride en elektrische voertuigen beschikbaar worden. Werknemers zullen bij de keuze van hun nieuwe bedrijfswagen willen sparen op comfortfeatures maar ook op veiligheids- en milieu-opties om minder op het VIN te moeten betalen. Hierdoor riskeert de verdere vergroening van het bedrijfswagenpark afgeremd te worden.
Verder stijgt het VIN in de hogere segmenten proportioneel forser, wat niet zonder gevolgen zal blijven in dit marktsegment. Het is momenteel onduidelijk hoe de markt zich gaat aanpassen. Precies daarom is het komende Salon de place to be voor de fleetmarktspelers om hierover kennis uit te wisselen en nieuwe inzichten op te doen en in te spelen op nieuwe marktopportuniteiten.
Op de particuliere automarkt verwachten we een rustig jaar, waar de markt gedragen zou worden door de middensegmenten (indien het consumenten- en economisch vertrouwen zich herstelt) en waar vooral in de grote volumesegmenten een nieuw evenwicht en een normalisering van markt zal moeten gevonden worden na 2 recordjaren. Het komende Salon zal hier een eerste barometer zijn.

Voertuigschrappingen 2011
Tot slot melden wij dat van alle in 2011 nieuw ingeschreven personenwagens, er in totaal 24.061 binnen de 3 maanden na hun eerste inschrijving opnieuw werden geschrapt uit het register van DIV en dus verdwenen zijn uit het Belgische wagenpark. Houden we rekening met deze schrappingen, dan ziet de top 5 er zo uit: Volkswagen; Peugeot; Renault; Citroën en Opel.


Info:

FOD Mobiliteit en Vervoer
Thomas De Spiegelaere
Adviseur van de Voorzitter
Externe Communicatie
T.: 02 277 34 06

FEBIAC vzw
Joost Kaesemans
Directeur Communicatie
Tel.: 02 778 64 93

Christophe Dubon
Adviseur PR & Imagoprojecten
Tel.: 02 778 63 50 – GSM 0497 70 91 47

* De inhoud van dit commentaar valt onder de verantwoordelijkheid van FEBIAC en engageert op geen enkele wijze de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Twitter

Auto's ouder door de crisis? Sorry slechtnieuwszoekers, is veeleer door langere levensverwachting en groter gemiddeld autobezit per gezin.


Lezen

Gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's blijft dalen: nu 123g. De veelbelaagde leasingwagens scoren het best met 115g.


Lezen


Les émissions moyennes de CO2 des voitures neuves continuent de baisser (123 gr.). Avec 115 gr, les voitures de leasing font mieux encore.


Lezen

RT @yvesdespa: La taxation automobile à l'usage: logique http://t.co/XELLUEKoct


Lezen