Beautomotive

INSCHRIJVINGEN VAN NIEUWE VOERTUIGEN OKTOBER (03/11/09)

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie, delen het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen mee voor de maand october 2009.

CATEGORIEËN
10.2009
10.2008
D %
CUMUL
01 =>
CUMUL
01/09 =>10
/09
D %
Personenwagens
39.726 42.998 -7,61% 414.609 483.729 -14,29%
Lichte bedrijfsvoertuigen (<= 3,5 ton)
4.505 5.703 -21,01% 44.925 57.149 -21,39%
Zware bedrijfsvoertuigen (> 3,5 - < 16 ton)
159 221 -28,06% 1.900 2.194 -13,4%
Zware bedrijfsvoertuigen (>= 16 ton):
- vrachtwagens
- trekkers
Opleggers
286 877 -67,39% 4.033 8.363 -51,78%
Aanhangwagens
639 809 -21,01% 6.362 7.724 -17,63%
Autobussen/Autocars
50 58 -13,79% 848 1.096 -22,63%
Motorfietsen
1.567 1.810 -13,43% 26.339 28.470 -7,49%

Cijfers: FOD Mobiliteit & Vervoer - DIV - Verwerking: FEBIAC

Afgelopen maand oktober telde in totaal 39.726 inschrijvingen van nieuwe personenwagens; een beperkte terugval met 7,6% in vergelijking met oktober 2008. De samengetelde cijfers voor dit jaar blijven terrein goedmaken: het verlies daalt onder de grens van 15% (-14,3%) vergeleken met dezelfde periode in 2008.

We noteren ook opnieuw iets minder slechte cijfers bij de markt van lichte bedrijfsvoertuigen: -21%. Dat is een resultaat dat overeenstemt met de totaalcijfers over de eerste 10 maanden van 2009. Geen verandering echter bij de zware bedrijfsvoertuigen, met nog steeds sterk dalende resultaten.

De motormarkt toont voor het eerst dit jaar tekenen van uitgesproken verzwakking. We noteerden afgelopen maand iets meer dan 1.500 inschrijvingen van nieuwe motoren, een terugval met 13,4% vergeleken met oktober 2008. Maar het gecumuleerde verlies voor 2009 blijft schommelen rond de 7%.

Commentaar en analyse van FEBIAC (*):
Met 414.609 inschrijvingen van nieuwe personenwagens tot eind oktober, raamt FEBIAC de totale automarkt voor 2009 op iets meer dan 460.000. Dat is, na het recordjaar 2008, absoluut geen dramatisch resultaat. De crisis laat zich gevoelen, en de consument koopt wat kleinere en goedkopere auto’s, maar de Belgische automarkt is ontsnapt aan een doemscenario. Het feit dat de voorbije maanden de cijfers ook gradueel verbeteren, doet ons het beste verhopen voor 2010 en dan in het bijzonder voor een geslaagd Auto- en Motorsalon in januari.

Info:

FOD Mobiliteit en Vervoer
Thomas De Spiegelaere
Adviseur van de Voorzitter
Externe Communicatie
T.: 02 277 34 06

FEBIAC vzw
Joost Kaesemans
Directeur Communicatie
Tel.: 02 778 64 93

* De inhoud van dit commentaar valt onder de verantwoordelijkheid van FEBIAC en engageert op geen enkele wijze de FOD Mobiliteit en Vervoer.

RT @MonsBert: Please RT - Jobnocturne: Solliciteer bij Volvo Group Trucks http://t.co/rpPFIHISlA via @be_AUTOMOTIVE #Agoria

Rehabilitatie elektrische voertuigen op @radio1be Terecht! Al is kwaad natuurlijk weer maar eens geschied.

RT @LaurentHenrard: Jacqueline Galant en Commission Infrastructure:"J'espère chers collègues que vous allez acheter des véhicules verts pou…

Les premières accréditations pour @AutoSalonBe prêtes à être envoyées. Accreditez-vous via http://t.co/pVTK85Sxp4 http://t.co/IuMnWvvuty