Er zijn vorig jaar meer dan 9.800 nieuwe vrachtwagens ingeschreven in België, het hoogste aantal in 5 jaar. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van FEBIAC, dat de komende drie dagen in samenwerking met Transport & Logistiek Vlaanderen het uitverkochte event We Are Transport organiseert. De nieuwe vrachtwagens gebruiken vaker alternatieve brandstoffen door de duurdere dieselprijzen en de vergroening die ook in deze sector volop aan de gang is.
FEBIAC maakt de cijfers bekend op de eerste dag van We Are Transport: het grootste Salon en netwerkevent voor de Belgische transportsector ooit dat vandaag start in Brussels Expo. Op We Are Transport zullen bijna zeventig exposanten aanwezig zijn, waaronder zeven vrachtwagenproducenten (Volvo Truck, Mercedes Trucks, DAF, Iveco, MAN, Renault en Scania). Drie dagen lang zal de transportsector er de nieuwste vrachtwagens, opleggers én de nieuwste technologieën tonen. Ook de logistieke dienstverleners zijn aanwezig.
We Are Transport is de eerste B2B-beurs waar een brede waaier aan exposanten uit de vervoers- en logistieke sector in contact kunnen komen met potentiële klanten. Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) en FEBIAC organiseren deze vakbeurs voor het eerst samen.
Aantal nieuwe vrachtwagens in stijgende lijn
Volgens de nieuwste cijfers van FEBIAC werden er vorig jaar 9.822 nieuwe trucks ingeschreven in ons land. Dat is een stijging van 28 procent tegenover 2013 (7.655).
Jaar |
Aantal ingeschreven vrachtwagens (totaal) |
Aantal ingeschreven bedrijfsvoertuigen > 3,5 ton |
Aantal ingeschreven trekkers |
2017 |
9 822 |
4 238 |
5 584 |
2016 |
9 462 |
3 797 |
5 665 |
2015 |
8 329 |
3 548 |
4 781 |
2014 |
7 804 |
3 627 |
4 177 |
2013 |
7 655 |
3 391 |
4 264 |
Bron: FEBIAC
De stijging van het aantal nieuw ingeschreven vrachtwagens heeft niet alleen te maken met de economie die volop draait, maar is ook te verklaren door de kilometerheffing. “Door de kilometerheffing zien we dat meer en meer bedrijven groenere vrachtwagens kopen, omdat die een lager tarief betalen”, aldus Joost Kaesemans van FEBIAC.
Nog opvallend: hoewel bijna 99 procent van de vrachtwagens op diesel rijdt, zien we dat meer en meer bedrijven een poging doen om naar alternatieven over te schakelen zoals LNG (vloeibaar aardgas).
“Vorig jaar hadden we bijna vijftig vrachtwagens die op vloeibaar gas reden, dat is een verdubbeling tegenover 2016. We merken dat bedrijven naar alternatieven zoeken voor de duurdere dieselprijs. Bovendien is de CO2-uitstoot van deze nieuwe trucks tot wel 20 procent lager dan bij diesel. Voor een doorbraak van elektrische vrachtwagens lijkt het daarentegen nog erg vroeg Dat heeft te maken met de lange afstanden die vrachtwagens moeten afleggen en daarvoor zijn er nog niet voldoende laadpalen — noch in België noch in Europa. Maar ook die evolutie komt zeker”, stelt Joost Kaesemans van FEBIAC.
Transportsector zet volop in op nieuwe technologieën
Volgens de laatste cijfers rijden er in totaal 64.714 vrachtwagens van Belgische transporteurs op onze wegen. Dat is 20 procent meer dan vier jaar geleden (2014: 53.631). Doordat het vrachtverkeer toeneemt vanwege de draaiende economie, maken mensen zich zorgen om de verkeersveiligheid. De sector is zich daar zeer bewust van en wil tijdens We Are Transport ook volop de kaart trekken voor nieuwe technologieën die het aantal verkeersongevallen met vrachtwagens moet vermijden.
“Op We Are Transport zijn er nieuwe veiligheidssystemen te zien die chauffeurs helpen om dodehoekongevallen te vermijden of vrachtwagens die niet alleen automatisch remmen, maar ook al voetgangers en fietsers in de buurt detecteren, waardoor chauffeurs mogelijke gevaren beter kunnen inschatten”, aldus Lode Verkinderen van Transport & Logistiek Vlaanderen.
Meer info
Joost Kaesemans - FEBIAC – +32 476 26 07 95
Lode Verkinderen - Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV): + 32 475 60 00 86