U bent hier  ›Home› Publicaties

Analyse van de voertuigmarkt in het 3e kwartaal 2021

Ondanks de moeilijke context die wordt gekenmerkt door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, galoppeert de Belgische automarkt automarkt verder door richting elektrificatie. Voor het eerst was meer dan 1 op 5 nieuwe auto's die de voorbije 9 maanden werden ingeschreven in België, uitgerust met een elektrische aandrijving. Deze doorbraak is te danken aan bedrijfswagens, die alleen al goed zijn voor bijna 80% van de nieuwe registraties die geheel of gedeeltelijk op elektriciteit rijden.

Tijdens de drie eerste trimesters van 2021 werden 313.567 voertuigen ingeschreven. In vergelijking met 2020, een jaar waarin de pandemie de normale verkoop al ernstig verstoorde, zijn dat nog eens 20.000 stuks minder.

Dat de automarkt in 2021 ruim onder het gemiddelde niveau van de voorbije tien jaar blijft (395.869), belet niet dat de segmenten van de gemotoriseerde tweewielers, de lichte bedrijfsvoertuigen en de zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton allemaal betere resultaten kunnen voorleggen - niet alleen in vergelijking met 2020, maar ook in vergelijking met de gemiddelde cijfers van de voorbije tien jaar.

Het Vlaamse Gewest is goed voor 60% van de nieuwe personenwagens die dit jaar in België ingeschreven werden. Met name de bedrijfswagens, die 64% van het totale aantal inschrijvingen voor hun rekening nemen, zorgen ervoor dat het Vlaamse Gewest de daling beperkt tot -4% ten opzichte van 2020.

Het Brusselse Gewest, waar de bedrijfswagens goed zijn voor bijna 80% van de inschrijvingen, kent een achteruitgang van bijna 10%, terwijl het Waalse Gewest, waar de particuliere automarkt overheerst (bijna 72% van de inschrijvingen), een achteruitgang kent van -8,5% in vergelijking met de eerste drie trimesters van 2020.

Meer dan één nieuwe auto op vijf is nu geëlektrificeerd!

Eind 2020 beschikte 14,4% van de nieuw ingeschreven auto's over een geëlektrificeerde aandrijflijn (ofwel 100% elektrisch (BEV - Battery Electric Vehicle of waterstof-brandstofcel (FCEV - fuel cell/H2)), ofwel plug-in hybride (PHEV), ofwel hybride zonder plug-in (HEV)). Negen maanden later is dat aandeel gestegen tot 21,8%! Die opmerkelijke opgang van de geëlektrificeerde aandrijflijnen is te danken aan het snel evoluerende aanbod: vandaag bieden de constructeurs in België al meer dan 160 geëlektrificeerde modellen aan, waarvan meer dan 60 volledig elektrische wagens (BEV’s).

De analyse van de inschrijvingen per type eigenaar neemt elke twijfel weg over de belangrijke rol die de bedrijven spelen om auto’s met oplaadbare batterijen tot bij de eindgebruiker te brengen:

  • Tussen 1 januari en 30 september 2021 werden 15.276 elektrische voertuigen (BEV’s) ingeschreven. 86,3% daarvan door bedrijven, ofwel 13.183 stuks.
  • Tussen 1 januari en 30 september 2021 werden 37.271 plug-in hybrides (PHEV’s) ingeschreven. 87,6% daarvan door bedrijven, ofwel 32.661 stuks.
  • Tussen 1 januari en 30 september 2021 werden 15.670 hybride voertuigen zonder plug-in (PHEV) ingeschreven. 53% daarvan door bedrijven, ofwel 8.303 stuks.

Voor het eerst in de geschiedenis is het aantal inschrijvingen van 100% elektrische voertuigen (BEV’s) vergelijkbaar met dat van de hybride voertuigen (HEV, zonder plug-in).
Parallel met die opgang van de geëlektrificeerde aandrijflijnen, merken we dat het aandeel benzinemotoren lichtjes toeneemt. Het gecombineerde effect van die twee trends is dat voertuigen met een dieselmotor onder de symbolische grens van 25% dalen.

De SUV behoudt zijn leiderspositie op de markt

Een verrassing is het niet dat de SUV zijn leidersplaats op de markt behoudt. Dat is in hoofdzaak te danken aan de middelgrote SUV’s - in een op vier gevallen gaat het immers om een voertuig van die categorie.

De gezinswagens, waarbij vooral de kleine wagens het voortouw nemen, eindigen op de tweede plaats in deze rangschikking, gevolgd door de breaks op plaats drie.

Het klassement volgens koetswerktype mag dan al nauwelijks evolueren, bij dat van de populairste modellen in België zien we wel sterke bewegingen: het model C3 van Citroën staat nu helemaal bovenaan in deze rangschikking.

Die kleine Franse gezinswagen voert ook het klassement aan van de benzinemodellen volgens het aantal inschrijvingen, terwijl de Duster van Dacia die plaats bij de dieselmodellen inneemt.

De Tesla Model 3 is momenteel de elektrische auto (BEV) die het vaakst ingeschreven wordt (2021), terwijl de BMW X5 en de Toyota Corolla de lijsten van de plug-in hybride modellen (PHEV’s) en de hybride modellen zonder plug-in (HEV) aanvoeren.

Meer info :

Gabriel Goffoy
Directeur Communicatie
gg@febiac.be
0494/57.97.77

Christophe Dubon,
Woordvoerder
cd@febiac.be
0497/70.91.47

Automotive Guide