Delen
Verkeersveiligheid blijft uitdaging (2024 vs. 2023)
De zomervakantie zorgde in 2025, net als in 2024 en 2023, voor een opvallende daling van het dagelijkse fileleed in ons land. Paradoxaal genoeg leidt minder verkeer niet tot meer veiligheid. De laatste cijfers omtrent verkeersveiligheid zijn beschikbaar tot het jaar 2024.
In 2024 werden er op onze wegen 35.916 ongevallen geregistreerd – gemiddeld 98 per dag – waarbij er 470 dodelijke slachtoffers vielen (één per 76 ongevallen). Hoewel onze wegen in het algemeen minder gevaarlijk waren in 2024 dan in 2023, met een lichte verbetering van 3% minder ongevallen en 6% minder doden, blijft de zomer – in tegenstelling tot wat je zou denken – een moeilijke periode. Zo noteerden juli (2.878 ongevallen) en augustus (2.933) méér incidenten dan januari (2.500) en februari 2024 (2.520), toch maanden met slechtere weersomstandigheden en hogere congestie.
Juli 2024 kende bovendien het hoogste aantal verkeersdoden van het jaar (54 slachtoffers), net zoals in 2023. Opvallend: in de laatste week van juni werden maar liefst 971 ongevallen geregistreerd in slechts zeven dagen. Om de ‘All For Zero’-doelstelling te halen, hebben we dus nog een lange weg te gaan.
Minder verkeer, meer besparingen (2025 vs. 2024)
Tijdens de zomervakantie kan je in ons land vlot de baan op, dat blijkt ook uit de cijfers. In de maanden voor de zomervakantie (januari tot juni) was de gemiddelde maximale lengte van de file in België 1.207 kilometer. In juli was dat 574 kilometer, een daling van 52%. Ook ten opzichte van 2023 (642 km) is dat een daling. Het maakt van deze zomer een van de rustigste in jaren op onze wegen.
De economische impact van dat vlottere verkeer? De kost van de file daalde met 34%, van gemiddeld 463 miljoen euro per maand in de maanden voor de zomervakantie naar 306 miljoen euro in juli.
Met het Belgian Mobility Dashboard willen VBO en FEBIAC de vinger aan de pols houden van het Belgische verkeer en beleidsmakers alle tools geven om een vlotter en groener verkeersbeleid te voeren. Betrouwbare data zijn daarin essentieel om het beleid te sturen, investeringen te plannen en samen te werken aan een mobiliteit die beter, veiliger en duurzamer is voor iedereen.
De gegevens van het BMD zijn hier beschikbaar.