In de eerste negen maanden van 2025 werden in België 879.833 auto's ingeschreven, waarvan 323.868 nieuwe auto's (een daling van -9,2%) en 555.965 tweedehandsauto's (een stijging van +0,9%).

Markt voor nieuwe auto's

De markt voor nieuwe auto's kent sinds begin 2025 een duidelijk herstel van het evenwicht tussen de inschrijvingen door particuliere klanten en door professionele klanten. Sinds september begint het marktaandeel van de professionele vloot terug toe te nemen.  De markt voor professionele klanten in de totale inschrijvingen, die halfjaarlijks nog 54,6% bedroeg, ligt nu na 9 maanden op 56,7%.
Wat betreft de aandrijving, blijft de benzinemotor het populairst bij de inschrijving van nieuwe auto’s, met een marktaandeel van 41,9%. We zien wel dat de 100% batterij-elektrische aandrijving (BEV) aan populariteit blijft winnen: 28,5% marktaandeel in 2024, 32,8% aan het einde van het eerste halfjaar 2025 en 33,4% aan het einde van de eerste negen maanden. De zelfopladende hybride aandrijving vervolledigt de top drie van populairste aandrijvingen met een marktaandeel van 11,5%.

Markt voor tweedehandsauto's

De tweedehandsmarkt blijft vooral een markt voor particulieren. Maar liefst 90,5% van de inschrijvingen waren in de eerste jaarhelft op naam van privépersonen, terwijl het aandeel van door bedrijven ingeschreven wagens op de tweedehandsmarkt slechts 8,9% bedroeg. 

Diesel zakt verder weg tot 26,5%, benzine blijft ook hier populair (55,9%) en hybride klimt tot 13%. Details voor de tweedehandse EV’s: zie verder.

Image
09nl_2025

 

Meer dan 7 op de 10 nieuwe bedrijfswagens zijn geëlektrificeer

Particulieren die voor een nieuwe auto kiezen, blijven de voorkeur geven aan benzinemotoren (63,6% marktaandeel). Wat het elektrisch segment betreft, kiest de overgrote meerderheid van de particulieren nog steeds voor de zelfopladende hybride oplossing (HEV), wat overeenkomt met bijna één op de vijf inschrijvingen (18,4%).

Bij de professionals zijn meer dan zeven op de tien nieuwe auto's nu elektrisch, waarbij de 100% batterij-elektrische aandrijving (BEV) het grootste deel van de inschrijvingen voor zijn rekening neemt (52,5% marktaandeel), en  de oplaadbare hybride (PHEV) terugvalt tot 12,6%.

Voor de gehele nieuwe elektrische wagenmarkt, waren het in de eerste negen maanden van 2025, overduidelijk de professionele klanten die opnieuw het overgrote deel (89,1%) van de 108.221 verkochte nieuwe elektrische auto’s voor rekening namen, terwijl particulieren hun voorkeur eerder laten vallen op nieuwe plug-in hybrides (69,5% van de 37.280 die in deze periode werden verkocht).

Image
09_2025_a_nl.png

 

BMW en Dacia blijven marktleider bij de nieuwe auto's

Met zijn X1 behoudt BMW zijn leidende positie op de markt van constructeurs en modellen, alle motorisaties samen. In de rangschikking van modellen, per type motorisatie, staat Dacia met zijn Sandero benzine echter nog steeds bovenaan. Er staan nu 16 elektrische auto's in de top 25 van de meest ingeschreven nieuwe auto's in België in 2025.

Tweedehandse elektrische wagens

De elektrische tweedehandsmarkt evolueert snel in percentages: +42,6% tijdens de eerste 9 maanden van 2025. In absolute cijfers gaat het echter nog steeds over kleine aantallen: van 8.760 in 2023, naar 16.030 in 2024 tot 22.861 in 2025. De markt blijft dus beperkt, het marktaandeel van elektrische wagens op de tweedehandsmarkt bedraagt slechts 4,1% (tegenover 2,9% in 2024).

Image
09_2025_b_nl.png


Opvallend: de grootste stijging zien we in Wallonië (+74%), tegenover +34,4% in Vlaanderen en +47,3% in Brussel. Het aantal tweedehandsleasings verdubbelde op 1 jaar tot 972 voertuigen maar blijft beperkt tot 4%. Inschrijvingen door particulieren (47%) en bedrijven (49%) blijven veruit de hoofdmoot. Dat staat in contrast met de algemene tweedehandsmarkt die bijna uitsluitend particulier is (90,5%).

Het merendeel van de tweedehands-BEVs wordt nog steeds ingeschreven in Vlaanderen (69,3%) ondanks het wegvallen van de Vlaamse premie sinds 1 januari. Het is positief dat ook de andere gewesten er stevig op vooruitgaan. Toch blijft het aanbod aan elektrische tweedehandswagens nog steeds veel groter dan de vraag, waardoor het merendeel verdwijnt naar andere EU-lidstaten.

Tabellen, data en resultaten per merk en model: